و فروعات مختصر ديگرى هم دارد كه نقل آنها را لزومى نيست.
بدين طريق متوجه ميشويم كه لازم بوده قرآن مجيد اين مطلب را مطرح كند
و رسومات ناهنجار جاهليت و يهود را لغو نمايد تا در اين باره كمكى بزنان شود.
وَ اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَالْمَحِيضِمِنْ نِسائِكُمْ إِنِ
ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ وَ اللَّائِي لَمْيَحِضْنَطلاق: 4 آيه شريفه در بيان عده
طلاق است كه اگر در يائسه بودن زن شكّ شود و يا زن جوان باشد ولى بعلّتى قاعده
نشود هر دو بايد بعد از طلاق، سه ماه عدّه نگاه دارند.
يعنى زنانيكه از قاعدگى مأيوساند اگر در يائسه بودن بترديد افتاديد
و همچنين زنانيكه قاعده نميشوند، عدّه آنها سه ماه است.
حيف:أَمْ يَخافُونَ أَنْيَحِيفَاللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ رَسُولُهُنور: 50 حيف بمعنى ميل در حكم است
(مفردات) كه آنرا حكم جور گويند. «حَافَعليهحَيْفاً: جار و ظلم».
رعيّتها پيش از من از ظلم زمامداران شكايت ميكردند ولى من امروز از
ستم رعيّتم شكايت دارم.
معنى آيه چنين است: يا ميترسند كه خدا و رسول بر آنها ستم كند.
حيق:احاطه. فرا گرفتن.
وَحاقَبِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِغافر: 45 آل فرعون را عذاب بد فرا
گرفت در اقرب الموارد هست «حاقبه حيقا: احاطه به»وَ لايَحِيقُالْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِفاطر: 43 حيله بد احاطه نميكند و
نميرسد مگر اهل آنرا.
راغب گويد: گفتهاند اصل آن حقّ است قاف اوّل به يا قلب شده است.
بنا بر اين بايد معنى ثبوت و لزوم در آن ملحوظ باشد چنانكه در اقرب
هست «حَاقَبِهِمُ الْأَمْرُ: