بقره: 81 بلى هر كه بدى را كسب كند و گناهش او را فرا گيرد آنها
ياران آتشاند.
ظاهر آيه آنست كه عمل مثل هاله اطراف انسان را فرا ميگيرد و راهى
براى ورود رحمت و هدايت بقلبش باقى نميگذارد، اعمال كه بصورت نيرو از عامل خارج
ميشوند از او جدا نميگردند بلكه حتى بر روى قلب زنگار ميشوند چنانكه فرمودهبَلْ رانَ عَلى
قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَمطففين: 14.
در سوره يس، احاطه اعمال بصورت زنجيرها و سدّها ذكر شده استإِنَّا جَعَلْنا فِي
أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ وَ جَعَلْنا
مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ
فَهُمْ لا يُبْصِرُونَيس: 8- 9 زنجيرهائيكه در گردن تا چانه رسيدهاند و سدّ بخصوصى كه از
جلو و پشت سر، آنها را پوشيده است جز واقعيت اعمال بد نيستند.
مراد از «أُحِيطَ» و
«يُحَاطُ» إحاطه و فرا گرفتن بلا است و تقدير
چنين است: «أُحِيطَالبَلَاءُ بِثَمَرِهِ- أنيُحَاطَالبلاءُ بِكُمْ» معنى دو آيه چنين
ميشود: ميوهاش با بلا احاطه شد پس دو دست خويش را بحسرت براى ماليكه خرج كرده بود
بهم مىماليد.