حكمة:با مراجعه باصل معنى كلمه ميتوان بدست آورد كه حكمت يك حالت و خصيصه
درك و تشخيص است كه شخص بوسيله آن ميتواند حق و واقعيّت را درك كند و مانع از فساد
شود و كار را متقن و محكم انجام دهد على هذا حكمت حالت نفسانى و صفت روحى است نه
شىء خارجى بلكه شىء محكم خارجى از نتائج حكمت است راغب گويد: حكمت رسيدن بحق
بواسطه علم و عقل است. در مجمع ذيل آيه 32 بقره گويد: حكمت آنست كه تو را بر امر
حق كه باطلى در آن نيست واقف كند.
وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ ...بقره: 129يَتْلُوا عَلَيْكُمْ
آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ ...بقره: 151يُؤْتِيالْحِكْمَةَمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ
يُؤْتَالْحِكْمَةَفَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً
كَثِيراً ...بقره:
269 اين كلمه بيست بار در قرآن مجيد تكرار شده و در بيشتر موارد توأم با «كتاب» است و تعليم و انزال آن از جانب خداوند و از جانب پيامبران نسبت
بمردم است.
مراد از كتاب در آن موارد احكام شريعت و كلمات دين و مراد از حكمت
همان محكم كارى و تشخيص است. در بعضى از آيات بتكاليف نيز حكمت گفته شده است چنانكه
در سوره اسراء بعد از شمردن عدّهاى از واجبات و محرّمات فرمودهذلِكَ مِمَّا أَوْحى
إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَالْحِكْمَةِ ...اسراء: 39 شايد اين اطلاق بجهة آن
باشد كه تكاليف سبب حكمتاند. همچنين است آيهوَ اذْكُرْنَ ما يُتْلى
فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ ...احزاب:
34 و
شايد در آيهوَ
لَمَّا جاءَ عِيسى بِالْبَيِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُكُمْبِالْحِكْمَةِ ...زخرف: 63
مراد تعليمات و احكام عيسى باشد و در آيهوَ لَقَدْ آتَيْنا
لُقْمانَالْحِكْمَةَأَنِ اشْكُرْ لِلَّهِلقمان: 12 بشكر حكمت گفته شده بنا
بر آنكه «ان» تفسيريّه است. و