جارى و ملحوظ است يعنى: اين كتابى است كه آيات آن روى يك غرض استوار
شده و سپس با ملاحظه همان غرض تفصيل داده شده و از هم جدا شده است. چنانكه الميزان
گفته است.
و ممكن است مراد آن باشد كه آيات آن ابتدا بصورت بسيط بر قلب حضرت
رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم القاء شده و سپس بوسيله جبرئيل و زبان مبارك
آنحضرت تفصيل داده شده است.
فرض كنيد كسى هزار متر مربع زمين دارد و ميخواهد از آن بنحوى استفاده
كند. دفعة بخاطرش ميافتد كه آنرا چند دستگاه خانه بسازد و بفروشد آن خانهها در
مرحله اوّل در ذهن او كاملا فشرده و بسيطاند و اصلا نميداند كدام محل در بند و
كدام محل صحن و كجا حمّام و كجاها اطاق و ... خواهد شد ولى وقتيكه مهندس نقشه آنها
را روى كاغذ آورد، اطاقها، صحنها حمّامها، زير زمينها از هم جدا و معيّن
ميگردند.
قرآن كريم نيز ابتدا بصورت بسيط و فشرده و در قالب خدا شناسى و هدايت
مردم بقلب شريف حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه عليه و آله از جانب خداوند القاء شده و
سپس زبان آنحضرت و آمدن جبرئيل آنرا مفصّل كرده و بصورت آيات فعلى در آورده است. و
اين مستلزم نزول مكرّر قرآن است كه در «نزل» انشاء
اللّه خواهد آمد.
*يُرِيدُونَ أَنْيَتَحاكَمُواإِلَى الطَّاغُوتِ ...نساء: 60 تحاكم مخاصمه و محاكمه را پيش حاكم بردن است در اقرب گويد:
*وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيهاحُكْمُاللَّهِ ...مائده: 43 مراد از حكم دستور و
قضاوت خداست در آياتى نظيرآتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَالْحُكْمَوَ النُّبُوَّةَ ...انعام: 89 شايد منظور از حكم قوّه
تشخيص و درك امور