مجيد آمده است: عنكبوت 40، قمر 34، ملك 17، اسراء 68.
حصحص:الْآنَحَصْحَصَالْحَقُّ ...يوسف: 51 اكنون حق آشكار شد. مجمع البيان از زجّاج نقل كرده كه آن از
حصّه مشتق است. يعنى حصّه حق از حصّه باطل آشكار شد. اين كلمه در كلام اللَّه فقط
يكبار بكار رفته است.
حصد:درو كردن همچنين استحَصَادبفتح اوّل و كسر آن (اقرب)فَماحَصَدْتُمْفَذَرُوهُ فِي
سُنْبُلِهِيوسف:
47 آنچه درو كرديد در سنبلش بگذاريد.وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَحَصادِهِانعام: 141.
حصيد: درو
شده. در زرع و غيره بكار رفته استفَأَنْبَتْنا بِهِ جَنَّاتٍ وَ حَبَالْحَصِيدِق: 9 با آن باغها و دانه درو شده
رويانديم ممكن است «حصيد» صفت «حبّ» باشد
و شايد صفت موصوف محذوف باشد يعنى «حبّنبات حصيد».
أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناهاحَصِيداًيونس: 24 دستور ما شب يا روز بآن
آمد پس آنرا درو شده و از بين رفته كرديم. غرض آنست كه در اثر بلا نابود شد همچنين
است آيه 100 هود و 15 انبياء.
حصر:تنگ گرفتن (مفردات) قاموس آنرا تنگ گرفتن و حبس گفته استوَ خُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْتوبه: 5 بگيريد آنها را و حبس
كنيد.لِلْفُقَراءِ
الَّذِينَأُحْصِرُوافِي سَبِيلِ اللَّهِ ...بقره: 273 فقرائيكه در راه خدا
ممنوع و محبوس شدهاندفَإِنْأُحْصِرْتُمْفَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ...بقره: 196 پس اگر از ادامه حجّ
ممنوع شديد آنچه ميسّر باشد قربانى كنيد.
راغب گويد: حصر و احصار بمعنى منع از طريق بيت (كعبه) است. احصار در
منع ظاهر مثل دشمن و منع باطن مثل مرض هر دو گفته ميشود ولى حصر فقط در منع باطن
است آياتفَإِنْأُحْصِرْتُمْلِلْفُقَراءِ الَّذِينَأُحْصِرُوابهر دو از منع ظاهر و باطن محمول
است.