responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 102

بريسمان و كمند صيّاد حباله گويند جمع آن حبائل است.

بكمندهاى شيطان كه وسوسه‌ها و اغواهاى اوست حبائل شيطان گويند در نهج البلاغه خطبه 149 هست‌

«وَ أَسْتَعِينُهُ عَلَى ... الِاعْتِصَامِ مِنْ‌ حَبَائِلِهِ‌ وَ مَخَاتِلِهِ».

در باره حبل الوريد: رگ گردن، رگ قلب و غيره نيز گفته‌اند در صحاح گفته: وريد رگى است عرب آنرا رگ قلب گويد و آنها دو وريد است ... اين سخن احتمال فوق را كه وريد شامل هر دو رگ شريان و وريد است تأييد ميكند.

حتم: واجب. قطعى. در مجمع البيان گويد: حتم و جزم و قطع هر سه بيك معنى است‌ وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى‌ رَبِّكَ‌ حَتْماً مَقْضِيًّا. ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا مريم: 71 و 72 از شما كسى نيست مگر آنكه وارد جهنّم ميشود، اين ورود يا اين حكم بر پروردگارت حتمى است سپس پرهيز كاران را نجات ميدهيم و ستمكاران را در آن بزانو در آمده ميگذاريم.

ظاهر آيه ميرساند كه همه بجهنّم داخل خواهند شد ولى بدكاران در آن مانده و نيكو كاران بيرون خواهند رفت ولى ورود بمعنى دخول نيست راغب گفته: ورود بمعنى قصد كردن آب است‌ وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ‌ چون آب مدين را قصد كرد.

پس ورود بمعنى قصد آب است چنانكه صدور بمعنى برگشتن ميباشد على هذا بنظر نگارنده اين دو آيه عبارت اخراى آيات قبل است كه فرموده‌ فَوَ رَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّياطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا. ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِيًّا. ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى‌ بِها صِلِيًّا.

اين آيات روشن ميكند كه همه در كنار جهنّم حاضر ميشوند و خدا ميداند كدام كس بداخل شدن اولى است و آن همان نجات پرهيز كاران و ماندن ستمكاران است و اللَّه العالم. الميزان در باره اين آيه‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست