در باره حبل الوريد: رگ گردن، رگ قلب و غيره نيز گفتهاند در صحاح
گفته: وريد رگى است عرب آنرا رگ قلب گويد و آنها دو وريد است ... اين سخن احتمال
فوق را كه وريد شامل هر دو رگ شريان و وريد است تأييد ميكند.
حتم:واجب. قطعى. در مجمع البيان گويد: حتم و جزم و قطع هر سه بيك معنى
استوَ
إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى رَبِّكَحَتْماًمَقْضِيًّا. ثُمَّ
نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّامريم: 71 و 72 از شما كسى نيست مگر
آنكه وارد جهنّم ميشود، اين ورود يا اين حكم بر پروردگارت حتمى است سپس پرهيز
كاران را نجات ميدهيم و ستمكاران را در آن بزانو در آمده ميگذاريم.
ظاهر آيه ميرساند كه همه بجهنّم داخل خواهند شد ولى بدكاران در آن
مانده و نيكو كاران بيرون خواهند رفت ولى ورود بمعنى دخول نيست راغب گفته: ورود
بمعنى قصد كردن آب استوَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَچون آب مدين را قصد كرد.
پس ورود بمعنى قصد آب است چنانكه صدور بمعنى برگشتن ميباشد على هذا
بنظر نگارنده اين دو آيه عبارت اخراى آيات قبل است كه فرمودهفَوَ رَبِّكَ
لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّياطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ
جِثِيًّا. ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى
الرَّحْمنِ عِتِيًّا. ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى بِها
صِلِيًّا.
اين آيات روشن ميكند كه همه در كنار جهنّم حاضر ميشوند و خدا ميداند
كدام كس بداخل شدن اولى است و آن همان نجات پرهيز كاران و ماندن ستمكاران است و
اللَّه العالم. الميزان در باره اين آيه