خواهيم نمود، نه اينكه او در همه كار مقتداى ماست جز در استغفار براى
مشرك.
4: آمرزش
براى مشرك معنايش آنست كه بگوئيم: خدايا او را هدايت كن و بيامرز.
5: روشن
خواهد شد كه در پيروى ما از آنحضرت هيچ استثنائى وجود ندارد، و اين اشتباه محض است
كه بگوئيم: قرآن ميگويد در همه كار از ابراهيم پيروى كنيد مگر در استغفار براى
مشرك.
اينك آيات را بررسى ميكنيم «قالَسَلامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي»مريم: 47 «وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كانَ مِنَ الضَّالِّينَ»شعراء: 86 يعنى سلام بر تو از
خدايم براى تو آمرزش خواهم خواست و در ضمن دعاهاى خود گفت: پدرم را بيامرز كه از
گمراهان است.
اين دو آيه صريحاند در اينكه آنحضرت بآزر وعده استغفار كرد و بآن
عمل نمود. در سوره توبه، در باره استغفار براى مشركان چنين آمده «ماكانَ لِلنَّبِيِّ وَ
الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي
قُرْبى، مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيمِ، وَ ما
كانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَها إِيَّاهُ
فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ، إِنَّ
إِبْراهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ»توبه: 113 114.
يعنى پيغمبر و مؤمنان را نرسد براى مشركان آمرزش بخواهند، گر چه
خويشاوند باشند، پس از آنكه معلوم شد كه آنها اهل جهنّمند، استغفار ابراهيم براى
پدرش، فقط براى وعدهاى بود، و چون بر او روشن شد كه پدرش دشمن خداست از وى بيزارى
نمود كه ابراهيم خدا ترس و بردبار است.
از اين دو كريمه چند مطلب بدست ميايد.
1: پيغمبر
و مؤمنان را جايز نيست براى مشركان پس از مردن آنها و حتمى شدن عذابشان، آمرزش
بخواهند «مِنْبَعْدِ ما تَبَيَّنَ
لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيمِ»تبيّن و روشن