حرف پنجم از الفباى فارسى و حرف چهارم از الفباى عربى است معناى
بخصوصى ندارد و جزء كلمه واقع ميشود.
ثبُوت:استقرار. ... فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَثُبُوتِهانحل: 94 تا مبادا قدمى بعد از
استقرارش بلغزد.
اثبات و تثبيت هر دو بمعنى ثابت و مستقرّ كردن استنَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ
أَنْباءِ الرُّسُلِ مانُثَبِّتُبِهِ فُؤادَكَهود: 120 از اخبار پيامبران آنچه را كه با آن قلب تو را مستقرّ
ميكنيم، بر تو حكايت مىنمائيم.
و با نقل آنها دل تو را از اضطراب و تشويش بسكون و آرامش و ثبوت
ميبريموَ
إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوالِيُثْبِتُوكَأَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ ...
انفال: 30.
آيه شريفه در باره مذاكرات دار الندوه مكّه است كه راجع بحضرت رسول
صلّى اللّه عليه و آله و سلّم سه پيشنهاد كردند كه او را از مكّه بيرون كنند يا
زندانى نمايند و يا بكشند. على هذا مراد از «لِيُثْبِتُوكَ»محبوس كردن آنحضرت ميباشد.
66 هر
گاه بموعظه عمل ميكردند براى آنها بهتر بوده و آنها را در ايمان بيشتر تثبيت ميكرديُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ
ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتاًمِنْ أَنْفُسِهِمْ ...بقره: 265 ظاهرا مراد آنست كه اموال خود را براى خوشنودى خدا خرج
ميكنند و نفس خود را با ابتغاء مرضاة خدا ثابت ميكنند و با منّت و اذيّت بعدى از
ابتغاء مرضاة عدول نميكنند. آيه در مقابل انفاق ريائى و انفاق اذيّتى است