و يا مراد تسلّط قواى نفسانى بر انسان است كه سبب هلاكت و پست شدن
اوست؟.
بنظر نگارنده: احتمال دوّم مراد است و اين سوره نظير سوره عصر است كه
فرموده: «قسمبروزگار بشر در ضرر و نقصان و كم
شدن است مگر آنانكه ايمان آورده و كار نيكو انجام داده و يكديگر را بحق و صبر
توصيه كنند.
در اين سوره هم مراد بنظر نگارنده آنست كه: بشر را در احسن تقويم و
تركيب آفريديم، با تسلّط قواى شهوانى او را بپائينترين پائينها برگردانديم وإِنْ هُمْ إِلَّا
كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُشد ولى در اثر انوار وحى و استعداد ذاتى ميتواند مانند انجير و زيتون
از هر حيث لايق و مفيد و قابل استفاده باشد و اشعه تابناك وحى كه از طور سينا و
مكّه معظمه برخاسته همه براى ترقّى و رشد و تعالى او است، بالاخره بواسطه استعداد
باطنى از يكطرف و تربيت پيامبران از طرف ديگر، رحمت بر وى باريده است.
و اللّه العالم.
تيه:تحيّر. سرگردانى. ... فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ
أَرْبَعِينَ سَنَةًيَتِيهُونَفِي الْأَرْضِ ...مائده: 26 ارض مقدّس بر آنها چهل سال حرام است و در زمين سرگردان
ميشوند. آيه در باره جريان بنى- اسرائيل و مخالفت آنها با موسى است و الحمد للّه و
هو خير ختام.