1- جسارت
و بى ادبى يهود در برابر خدا و پيغمبر خودشان! كه گفتند آيا ما را مسخره گرفتهاى؟
ما از جريان قتل و كشف قاتل ميپرسيم تو در مقابل، امر بذبح گاو
ميكنى! موسى فرمود: اين كار جاهلان است و پناه بر خدا كه از جاهلان باشم.
گذشته از اين، سه دفعه با كمال بى ادبى گفتند «ادْعُلَنا رَبَّكَ»براى ما پروردگارت را بخوان لازم بود كه بگويند «ادعلنا ربّنا» زيرا پروردگار فقط
پروردگار موسى نبود، و اين بر خلاف سخن مؤمنان است كه بهنگام دعا ميگويند: «رَبَّناما خَلَقْتَ هذا باطِلًا- ...رَبَّنا
إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ»و نظائر اينها.
2- با
تكثير سئوال مطلب را بر خود دشوار كردند و اگر يك گاو هر طور كه بود سر مىبريدند
كافى بود. عيّاشى در ضمن حديثى از حضرت رضا عليه السّلام نقل ميكند: اگر بقرهاى
ذبح ميكردند كافى بود ولى سخت گرفتند خدا هم بر آنان سخت گرفت.
آيهى «ياأَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ
تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها
وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ. قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ
أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ»مائده: 101- 103، از سخت گرفتن در سئوال نهى ميكند. طبرسى فرموده:
تقدير آيه چنين است از چيزهائيكه خدا ذكر آنها را ترك كرده سئوال نكنيد چون بآنها
محتاج نيستيد و اگر ظاهر شوند غمگينتان ميكنند و در ضمن حديثى از حضرت رسول صلّى
اللّه عليه و آله و سلّم نقل ميكند كه فرمود
3- علت اين همه سئوال چه بود؟ آيا از اينكه كشتن گاو سبب زنده شدن مقتول
گردد تعجب ميكردند و پيش خود ميگفتند: لا بدّ آن گاو بخصوصى است لذا خصوصيّات آن
را مىپرسيدند؟ يا بنى اسرائيل در اثر خلطه با مصريان كه گاو در نزد آنها مقدّس و
معبود بود، گاو را