وَ نَصَرْناهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا
إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعِينَ»انبياء: 76- 77 در اينجا نيز فقط
از نجات اهلش صحبت شده ميدانيم كه پيروان داخل در اهلاند، بقيّه مطلب در «آل» ديده شود.
[أَهلالْبَيْتِ]:كلمهى اهل- البيت فقط دو بار در
قرآن مجيد آمده است يكى در باره حضرت ابراهيم عليه السّلام كه ملائكه بزنش گفتند «رَحْمَتُاللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ
عَلَيْكُمْأَهْلَالْبَيْتِ إِنَّهُ
حَمِيدٌ مَجِيدٌ»هود: 73، ديگرى در باره اهل بيت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و
سلّم «إِنَّمايُرِيدُ اللَّهُ
لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَأَهْلَالْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»احزاب:
33 و
اين همان آيه معروف تطهير است و مراد از آن پنج تن آل عبا صلوات اللَّه عليهم
هستند. مسلمانان بتبعيّت از قرآن، كلمه اهل بيت را در اهل بيت حضرت رسول استعمال
كردهاند و بطورى شهرت يافته كه اراده ديگرى از اين كلمه محتاج بقرينه است.
در تفسير ابن كثير و غيره نقل شده كه عكرمه در بازار ندا ميكرد و
ميگفت: آيهى تطهير در شأن زنان حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم است و
نيز نقل ميكند كه عكرمه ميگفت: هر كس بخواهد با او مباهله ميكنم كه اين آيه در
باره زنان آنحضرت است.
نا گفته نماند: عكرمه از خوارج و از دشمنان على و اهل بيت عليهم
السّلام است و اين سخن از فرومايهى مثل عكرمه بعيد نيست راجع بشرح حال او بكتاب
الكلمة الغرّاء فى تفصيل- الزهراء عليها السّلام فصل ثانى ص: 51 تأليف شرف الدين
رجوع شود.
در اينجا بسه مطلب اشاره ميكنيم 1- آيه تطهير در سياق آيات زنان حضرت
رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم آمده ولى على رغم عكرمه و مقاتل، خود آيه بيان
ميكند كه در باره زنان آنحضرت نيست زيرا چند آيه پيش از آيه تطهير را ميخوانيم
مىبينيم، در آنها زنان آنحضرت مخاطبند و همه بصورت جمع مؤنّث آمده مثل:كُنْتُنَّ، تُرِدْنَ،
...فَتَعالَيْنَ،
أُمَتِّعْكُنَ، ...أُسَرِّحْكُنَ، ...مِنْكُنَ،