أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ،بعد از اين همه جمع مؤنثها
يكمرتبه وضع كلام عوض ميشود و بصورت جمع مذكر ميايد و ميفرمايد «إِنَّمايُرِيدُ اللَّهُ
لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَأَهْلَالْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»مىبينيم كه در آيه از جمع مؤنّث
خبرى نيست بلكه «عَنْكُمُ ...وَ يُطَهِّرَكُمْ»هر دو جمع مذكّر آمده، از اين
تغيير وضع يقين ميكنيم كه مراد از «عَنْكُمُوَيُطَهِّرَكُمْ»جمعى است كه همهشان و يا اكثرشان مرداند و گر نه مثل سياق قبل
ميفرمود «ليُذْهِبَعَنْكُنَّ الرجْسَ وَ
يُطَهّرَكُنَّ» قابل توجّه است كه بعد از اين آيه باز سياق عوض شده و راجع بزنان
آنحضرت جمع مؤنّث آمده و آن، چنين است «وَاذْكُرْنَ ما يُتْلى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ»اگر دشمنى با حق، چشم عكرمه را كور
كرده، ما بحمد اللَّه از خود قرآن واقعيّت را درك كردهايم.
2- بيشتر
از هفتاد حديث از طرق شيعه و اهل سنّت نقل شده كه اين آيه در باره پنج تن آل عبا
عليهم السّلام است، براى نمونه بكتاب الدرّ المنثور، تفسير طبرى، تفسير ابن كثير،
صواعق محرقه ابن حجر آيه اوّل از آيات نازله در شأن اهل بيت، صحيح ترمذى تفسير
سوره احزاب و در ابواب مناقب باب مناقب اهل البيت، صحيح مسلم كتاب فضائل الصحابه
باب فضائل اهل بيت النبى (ص) و كتابهاى ديگر رجوع كنيد، و از كتابهاى شيعه كافى
است كه بكتاب الكلمة الغرّاء تأليف شرف الدين فصل ثانى رجوع فرمائيد.
در تفسير الميزان فرموده:
روايات در اين باره از هفتاد متجاوز است و آنچه اهل سنت نقل كردهاند
از روايات شيعه بيشتر است، اهل سنت آنرا قريب به چهل روايت از امّ سلمه، عائشه،
ابى سعيد خدرى، سعد، وائلة بن اسقع، ابى حمراء، ابن عباس، ثوبان غلام حضرت رسول
صلّى اللَّه عليه و آله، عبد اللَّه ابن جعفر، على،