نا گفته نماند بنا بر استعمال قرآن مجيد، و گفته اهل لغت، اهل در
صورتى استعمال ميشود كه ميان يكعده افراد، پيوند جامعى بوده باشد مثل پدر، شهر،
كتاب، علم و غيره و ميان جامع و آن افراد انسى و الفتى لازم است و كلمه اهل بآن
جامع اضافه ميشود مثل اهل الكتاب. اهلى:
در مقابل وحشى است كه بمعنى كنار و نا آشناست.
قرآن كريم آنانرا كه با پيغمبرى هم عقيده باشند و باو ايمان آورند
اهل او و ذرّيّه او ميداند و كسانى را كه فرزند نسبى وى باشند در صورت ايمان
نياوردن از اهل او بيرون ميداند در باره حضرت نوح آمده كه: نوح بعد از طوفان و غرق
شدن پسرش گفت: «رَبِّإِنَّ ابْنِي مِنْأَهْلِيوَ إِنَّ وَعْدَكَ
الْحَقُّ»هود:
45 يعنى خدايا پسرم از اهل من است و وعده تو حق است وعده داده بودى كه اهل مرا از
غرق نجات دهى پس چرا پسرم غرق شد؟ خدا در جواب فرمود «إِنَّهُلَيْسَ مِنْأَهْلِكَ»هود: 46 يعنى او حتما از اهل تو نيست او عمل غير صالح است.
در اينجا ملاحظه ميكنيم كه فرزند نوح در اثر كفر از اهل او خارج
ميشود و در جاى ديگر چنين آمده «فَأَنْجَيْناهُوَ مَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ثُمَّ أَغْرَقْنا
بَعْدُ الْباقِينَ»شعراء: 119 و 120 اين دو آيه صريحاند در اينكه نوح و آنانكه با او
بودند همه نجات يافتند و ديگران همه هلاك شدند و در سوره صافات آمده «وَنَجَّيْناهُ وَأَهْلَهُمِنَ الْكَرْبِ
الْعَظِيمِ وَ جَعَلْنا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْباقِينَ ...ثُمَّ أَغْرَقْنَا
الْآخَرِينَ»آيه
76- 77- 82 در اينجاست كه پيروان نوح، اولاد او و اهل او شمرده شدهاند، ميگويد:
فقط فرزندان او را باقى گذارديم حال آنكه در دو آيه قبل خوانديم تمام آنانكه با او
بودند نجات يافتند، ميگويد او و اهل او را از غصّه بزرگ نجات داديم حال آنكه تمام
پيروان او را نجات داد، در جاى ديگر آمده «فَنَجَّيْناهُوَأَهْلَهُمِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ