نام کتاب : شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي نویسنده : زمانی نژاد، علی اکبر جلد : 1 صفحه : 331
عشق ورزيدن نياموخته باشد، به فتواى شاعر جسد متحركى بيش نيست و مى توان بر جنازه وى نماز كرد. حافظ پا را از اين مرحله نيز فراتر نهاده و يگانه فريادرس انسان را عشق دانسته است؛ حتى براى كسى كه قرآن را در چارده روايت از حفظ بخواند: {۰ عشقت رسد به فرياد ور خود به سان حافظقرآن زير بخوانى در چارده روايت ۰} و چنين است كه به حكم شمس الدين محمد، ثواب روزه و حج قبول، فقط براى كسى محفوظ است كه خاك ميكده عشق را به زيارت رفته باشد: {۰ ثواب روزه و حج قبول آن كس بردكه خاك ميكده عشق را زيارت كرد ۰} نكته مهم و قابل تأمل در بررسى جايگاه رمضان در شعر و انديشه حافظ، توجه و تأكيد بر زبان طنزآميز اوست: {۰ گر فوت شد سحور چه نقصان صبوح هستاز مى كنند روزه گشا طالبان يار ۰} شاعر از روزه نيز به گونه تمام مظاهر شريعت معمولاً به طنز تعبير مى كند و از پايان ماه رمضان و مشاهده هلال عيد فطر اظهار خرسندى و شادى مى نمايد: {۰ روزه يك سود شد و عيد آمد و دلها برخاستمى ز خمخانه به جوش آمد و مى بايد خواست ۰} {۰ ساقى بيار باده كه ماه صيام رفتدر ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت ۰} {۰ بيا كه ترك فلك خوان روزه غارت كردهلال عيد به دور قدح اشارت كرد ۰} {۰ حافظ چو رفت روزه و گل نيز مى رودناچار باده نوش كه از دست رفت كار ۰}
نام کتاب : شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي نویسنده : زمانی نژاد، علی اکبر جلد : 1 صفحه : 331