نام کتاب : شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي نویسنده : زمانی نژاد، علی اکبر جلد : 1 صفحه : 307
مراد از عبارت «متضمن بود امر و نهى را» خبرى است كه در معناى انشاء باشد ؛ يعنى حكم در ظاهر به صيغه خبرى است، ولى در واقع به صورت انشايى وطلبى است. نظير اين شيوه در قرآن سابقه دارد و پاره اى احكام بر اين اساس تشريع شده است؛ مانند: «الزّانِي لا يَنْكِحُ إِلاّ زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلاّ زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ» [1] ، ط طط «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ» [2] ، «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ» [3] ، «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ» [4] ، «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ لا تَسْفِكُونَ دِماءَكُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ» [5] به تعبير رساى مرحوم علامه طباطبايى: «وقتى نهى به اين صورت [= جمله خبرى] در آيد، مى رساند كه نهى كننده هيچ شكّى در عدم تحقق منهىّ خود در خارج ندارد و ترديد ندارد در اينكه مكلف، نهى او را اطاعت مى كند و به طور قطع آن را مرتكب نمى شود. همچنين اگر امر به صورت جمله خبريه ادا شود، اين نكته را افاده مى كند [كه مكلف به طور قطع، امر او را اطاعت كرده، و آن عمل را انجام مى دهد]». [6]
فرق نسخ و تخصيص
هر چند در بين صحابه واژه نسخ معناى گسترده اى داشت و شامل هر نوع تخصيص و تقييد هم مى شد، ولى بايد توجه داشت كه نسخ غير از تخصيص است و اگر با