نام کتاب : شناخت نامه شيخ ابوالفتوح رازي نویسنده : زمانی نژاد، علی اکبر جلد : 1 صفحه : 306
درك مى كند؛ مانند وجوب معرفت، حسن تحصيل اخلاق پسنديده، تزكيه نفس، حرمت ظلم و كذب و ديگر منكرات و فواحشى كه قبح آنها ظاهر است. بى ترديد در اين گونه امور وقوع نسخ ناممكن و بى معناست. دسته دوم امورى است كه مصالح و مفاسد آن، به اختلاف اوضاع و شرايط مختلف تغيير مى كند. اين امور در معرض نسخ قرار دارد و ممكن است خداى متعال بنا به مصالحى، برخى احكام را تشريع كند و پس از مدتى حكم جديدى نازل فرمايد و نسخ حكم پيشين را بيان فرمايد. [1] شيخ ابوالفتوح رازى به كرّات در تفسير خود به اين نكته توجه مى دهد كه قلمرو نسخ، امر و نهى است. «و نسخ در امر و نهى شود؛ و در چيزى كه تغيير بر وى روا بُوَد، يا متضمن بُوَد معنى امر و نهى را». [2] و نيز گويد: «و نسخ در امر و نهى شود و يا در چيزى كه متضمن بود معنى امر و نهى را. فامّا در خبر محض و ديگر اقسام كلام نباشد». [3] و در ذيل آيه شصت و پنجم سوره انفال، ضمن پذيرش نسخ آن مى نويسد: «و اين آيه اگر چه [به] ظاهر، خبر است، [ولى در واقع] معناى او امر است؛ براى آنكه آيه منسوخ الحكم است. به اتفاق. و اگر خبر محض بودى، نسخ در او نشدى». [4]
[1] ر.ك: الميزان، ج ۱۹، ص ۲۵۷؛ الدر المنثور، ج ۳، ص ۶۸؛ النسخ فى القرآن الكريم، ج ۱، ص ۴۱۱؛ مناهل العرفان، ج ۲، ص ۱۰۸؛ مباحث فى علوم القرآن الكريم، ص ۲۶۸؛ روح البيان، ج ۱، ص ۲۰۱؛ الجامع لاحكام القرآن، ج ۲، ص ۶۵؛ نهج الحق و كشف الصدق، ص ۴۰۲؛ ناسخ القرآن و منسوخه، ص ۲۸۹؛ آرام نامه، ص ۳۲.