responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 457

احوال مشهور بود- و باشد كه در شهرت او پوشيده بود- و بمقارنت مثالى كه مطابق باشد واضح گردد- و مشهور ظاهر در بادى الرأي مشهور بود- و بحسب تعقب مشهور نبود- و شبيه بمشهور بسبب عرضى غير لازم مشهور نمايد- و بزوال آن عرض مشهور نباشد- پس شهرت او در وقتى و بحسب حالى بود- و در غير آن وقت و حال مشهور نبود- و مشهور ظاهر در خطابيات استعمال توان كرد- و شبيه بمشهور در قياسات مشاغبى- چنانك بعد از اين گفته شود- و هيچ كدام در جدل استعمال نتوان كرد- و اعتبار دوم اقتضاء قسمت مشهور كند بعام- چنانك كذب قبيح است و عدل واجب- و اكثرى چنانك خداى تبارك و تعالى يكى است- و خاص مثلا نزديك خواص- چنانك ايثار جميل بهتر از ايثار لذيذ- و بنزديك عوام چنانك عكس اين حكم- و بنزديك اهل صناعت خاص- چنانك صحت اجماع بنزديك فقها- و يا بنزديك اتباع فاضلى- چنانك اطلاق طبيعت خامسه- بر فلك بنزديك اصحاب معلم اول و مشهورات از مبادى مشترك بود ميان سايل و مجيب- و اما متسلمات مبدا تواند بود و ليكن خاص سايل را- و سؤال جدلى نشايد كه از مشهور مطلق بود- يا محدود در جدل- يا اهل آن صناعت كه بنزديك ايشان مشهور بود- چه اگر سايل سؤال از مشهور مطلق كند- آن را در معرض اشتباه و تنازع آورده باشد- و مجيب را بر مخالفت مشهورات دلير گردانيده- بل ايراد آن بر سبيل تمهيد قواعد بايد كرد- و همچنين نشايد كه- سايل از ماهيت و لميت چيزها سؤال كند- چه آن تعلم باشد نه جدل- بل سؤال از ماهيت بر سبيل استفسار لفظ باشد- يا بر اين وجه كه گويد- هل تقول ان الانسان هو الحيوان الناطق ام لا- يا بر آنچه اعتراف كند ايراد نقضى كند- و باشد كه سؤال بر اين جمله كند- كه اگر حد انسان حيوان ناطق نيست پس چيست- و مجيب را حدى نبايد گفت- اگر مصطلح چنان بود كه در اين موضع جواب‌

نام کتاب : اساس الاقتباس نویسنده : الطوسي، الخواجة نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست