responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 215

بيايم روزه بگيرم و كارم عقب بيفتد بعد از رمضان قضاى روزه‌ها را به جا مى‌آورم در حالى كه كسان ديگر كه روزه مى‌گيرند و شبها يا اوقات ديگر كار مى‌كنند كارشان از روزه خواران عقب نيست و يا خيلى جزئى عقب است آيا چنين افرادى صاحب جرم هستند يا خير و اگر مجرمند آيا به جرم آنان در اين زمان بحكم حاكم شرع رسيدگى مى‌شود يا خير، و اگر رسيدگى شود بر مردم لازم است او را تحويل دهند يا خير؟

ج‌

- بر كسى كه در ماه رمضان روزه خود را بدون عذر افطار كند قضا و كفّاره واجب مى‌شود و عقب افتادن كار عذر شرعى نيست و بر مردم لازم است امر بمعروف كنند و در صورت تظاهر به روزه خوارى آنها را به محاكم صالحه تحويل دهند.

س 109

- در چه صورت مى‌شود جلوگيرى از بوجود آمدن جنين كرد؟

ج‌

- جلوگيرى از انعقاد نطفه از طرف مرد مانعى ندارد. بلى عقيم كردن زن يا مرد با عمل جرّاحى و غيره جايز نيست.

س 110

- كسى كه مرتكب گناه كبيره شده مانند شكنجه و تجاوز به حقوق مردم و مانع از خير بندگان شده تكليفش چيست، آيا براى قصاص خود را بحاكم (قاضى) شرع معرّفى نمايد يا اين كه براى خدا توبه كند و اعمال صالحه جايگزين آن كند؟

ج‌

- در فرض سؤال واجب است توبه نمايد و با توبه حقيقى حقّ اللَّه ساقط مى‌شود ولى حق النّاس اگر در آن معصيت باشد مانند سرقت و اتلاف يا قصاص واجب است به صاحب مال يا حق مراجعه نمايد و اگر صاحب مال فوت شده به ورثه‌اش بدهد مگر آن كه آنها او را بري‌ء الذمّة نمايند.

س 111

- بهائيها حكم مرتدّ را دارند يا نه و در صورتى كه ابوين آنها بهائى نباشند مرتدّ فطرى و اگر باشند مرتدّ ملى خواهند بود يا نه؟

ج‌

- كفر بهائى مسلّم است و اگر پدر و مادرش بهائى باشند مثل ساير كفار است و اگر پدر و مادرش مسلمان بوده‌اند كافر است و مرتدّ فطرى است و اگر بهائى زاده مسلمان شود و سپس كافر گردد كافر است و مرتدّ ملّى است.

س 112

- اگر كسى به بيند مرد اجنبى با زن او در حال زنا است مطابق دستور شارع مقدّس است كه بايد هر دو را بكشد ولى در آن حال موفق نشد و يا ترس به او راه داده ولى‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست