بيايم روزه بگيرم و كارم عقب بيفتد بعد از رمضان قضاى روزهها
را به جا مىآورم در حالى كه كسان ديگر كه روزه مىگيرند و شبها يا اوقات ديگر كار
مىكنند كارشان از روزه خواران عقب نيست و يا خيلى جزئى عقب است آيا چنين افرادى
صاحب جرم هستند يا خير و اگر مجرمند آيا به جرم آنان در اين زمان بحكم حاكم شرع
رسيدگى مىشود يا خير، و اگر رسيدگى شود بر مردم لازم است او را تحويل دهند يا
خير؟
ج
- بر كسى كه در ماه رمضان روزه خود را بدون عذر افطار كند قضا و
كفّاره واجب مىشود و عقب افتادن كار عذر شرعى نيست و بر مردم لازم است امر بمعروف
كنند و در صورت تظاهر به روزه خوارى آنها را به محاكم صالحه تحويل دهند.
س 109
- در چه صورت مىشود جلوگيرى از بوجود آمدن جنين كرد؟
ج
- جلوگيرى از انعقاد نطفه از طرف مرد مانعى ندارد. بلى عقيم كردن زن
يا مرد با عمل جرّاحى و غيره جايز نيست.
س 110
- كسى كه مرتكب گناه كبيره شده مانند شكنجه و تجاوز به حقوق مردم و
مانع از خير بندگان شده تكليفش چيست، آيا براى قصاص خود را بحاكم (قاضى) شرع
معرّفى نمايد يا اين كه براى خدا توبه كند و اعمال صالحه جايگزين آن كند؟
ج
- در فرض سؤال واجب است توبه نمايد و با توبه حقيقى حقّ اللَّه ساقط
مىشود ولى حق النّاس اگر در آن معصيت باشد مانند سرقت و اتلاف يا قصاص واجب است
به صاحب مال يا حق مراجعه نمايد و اگر صاحب مال فوت شده به ورثهاش بدهد مگر آن كه
آنها او را بريء الذمّة نمايند.
س 111
- بهائيها حكم مرتدّ را دارند يا نه و در صورتى كه ابوين آنها بهائى
نباشند مرتدّ فطرى و اگر باشند مرتدّ ملى خواهند بود يا نه؟
ج
- كفر بهائى مسلّم است و اگر پدر و مادرش بهائى باشند مثل ساير كفار
است و اگر پدر و مادرش مسلمان بودهاند كافر است و مرتدّ فطرى است و اگر بهائى
زاده مسلمان شود و سپس كافر گردد كافر است و مرتدّ ملّى است.
س 112
- اگر كسى به بيند مرد اجنبى با زن او در حال زنا است مطابق دستور
شارع مقدّس است كه بايد هر دو را بكشد ولى در آن حال موفق نشد و يا ترس به او راه
داده ولى