زانى باشد و اقرارش نسبت به زناى خودش صريح نباشد آيا فقط حدّ
قذف خواهد داشت و يا بحدّ زنا نيز محكوم مىگردد؟
ج
- اگر اقرار به زناى اختيارى كرده با وجود شرائط اقرارى كه موجب حدّ
باشد كه در كتب فقهيّه ذكر شده حدّ زنا نيز ثابت است و اگر اقرار به زناى اكراهى
است حدّ زنا ندارد و فقط در صورت عدم ثبوت زناى متّهم حدّ قذف دارد.
س 104
- در بعضى از روايات معتبره ميزان تعزير را بين ده تا بيست و يا كمتر
از حدّ بيان فرموده است آيا تعزير به كمتر از ده ضربه مشروع مىباشد يا خير؟
ج
- تعزير بنظر حاكم شرع جامع الشرائط است.
س 105
- آيا نزاع دست جمعى منجر بضرب و جرح همانند منازعه فردى قابل گذشت
مىباشد يا خير؟
ج
- نسبت به حقوق ناس مصالحه ممكن است و امّا در حق اللَّه اثرى ندارد.
س 106
- اهانت به مأمورين دولت در حين انجام وظيفه و تمرّد نسبت به مأمور
دولت در حين انجام وظيفه در صورت گذشت شاكى خصوصى قابل گذشت مىباشد يا خير؟
ج
- مراعات مقرّرات مشروعه دولت اسلامى كه براى حفظ نظام كشور است لازم
و اهانت به مسلمان معصيت است.
س 107
- رسم است كه در فواتح سه روز پشت سر هم در مسجد و امثال آن مجلس ختم
مىگيرند و بلندگوى مسجد را كه بر خانههاى اطراف مسلّط است با صداى بلند باز
مىكنند و قرآن و غيره مىخوانند و توليد زحمت مىكند آيا جايز است يا خير؟
ج
- در صورتى كه اسباب ايذاء همسايگان مسجد شود بلندگو را در خارج
مسجد نگذارند تا رعايت حال اهالى اطراف بشود و ايذاء مؤمن جايز نيست.
مسائل متفرقه حدود
س 108
- آيا كسانى كه در ماه رمضان روزه نمىگيرند و وقتى از آنها سؤال
مىشود كه چرا روزه نمىگيريد مىگويند كى حالا زير آفتاب گرم روزه مىگيرد و
ناراحتى براى خود درست مىكند و از كار هم عقب مىافتد و خدا هم راضى نيست من
محصولم در بيابان مانده