responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 216

بعد از مدتى در يك جائى او را ديده و ضررى جهت او نيست مى‌تواند او را بكشد يا نه؟

و هم چنين زنش بعد از مدتى اقرار كرد كه مردى با او زنا كرد مى‌تواند عيالش را بكشد يا نه؟

ج‌

- جواز قتل در همان حال را فقهاء متعرّض شده‌اند و نسبت به غير آن حال متعرّض نشده‌اند.

س 113

- هر گاه شخص مرتكب معصيتى كه موجب حدّ است بشود و توبه نمايد و بعد از گذشتن زمانى نزد حاكم شرع اقرار به گناه نمايد آيا اقرار بعد از توبه مثل اقرار قبل از توبه است يا نه؟

ج‌

- اقرار به معصيت بعد از توبه از آن معصيت موجب حدّ نمى‌شود.

س 114

- شخصى كشته شده است و قاتل او هم اقرار كرده و قتل ثابت شده امّا بعض ورثه مقتول صغير است در اين صورت آيا مى‌شود قاتل را اعدام كرد يا بايد صبر نمود تا صغير كبير شود؟

ج‌

- در فرض مسأله اگر كبار ورثه غير از زوج و زوجه باشند مى‌توانند از قاتل تقاص نمايند و نسبت به سهم ورثه صغار ديه آن را ضامن هستند كه بايد آن را يا نزد ولىّ صغار امانت بگذارند يا با اذن ولىّ در محل مطمئن بسپارند كه صغير بعد از كبير شدن اگر راضى به ديه شد به او تسليم كنند و اگر عفو كرد آن مقدار را به ورثه قاتل كه كشته شده بدهند.

س 115

- شخصى متهم به قتل بوده و دادگاه انقلاب، حكم اعدام داده و بعدا اولياء مقتول در دادگاه حاضر شده و يك درجه تخفيف داده و حاضر به اعدام نشده و گفته‌اند راضى به اعدام او نيستيم و تقاضاى حبس ابد براى وى كرده‌اند، آيا بعد از رضايت آنها به عدم اعدام، مى‌توانند مجددا تقاضاى اعدام كنند و اگر نتوانند آيا مى‌توانند تقاضاى زندان ابد بنمايند يا بايد ديه بگيرند و در صورتى كه حق دريافت ديه داشته باشند ديه آن طبق موازين شرعى چه مبلغ است، با قيد اين كه مقتول، در درگيرى دو دسته محلّى و غير محلّى به قتل رسيده و در صورتى كه بدست متّهم به قتل رسيده باشد على القاعده قتل، غير عمدى مى‌باشد؟

ج‌

- در فرض سؤال، اگر به اقرار قاتل يا بيّنه يا قسامه ثابت شود كه قاتل با آلت قتّاله بقصد قتل، مقتول را كشته اين قتل، قتل عمد است ولى اگر با آلت قتّاله نبوده و قصد قتل را هم نداشته، اين قتل، شبه عمد است كه در هر صورت با رضايت اولياء مقتول و خود قاتل‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست