responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 204

حدّ امر و تحريك بقتل يا امساك براى قتل‌

س 57

- شخصى يك نفر را تحريك و وادار مى‌كند كه كسى را بكشد آيا قاتل حقيقى آن محرك است و يا مباشر؟

ج‌

- قاتل همان كسى است كه مباشر قتل است و وادار كننده گناه كار و معاقب است و چنانچه امر بقتل كرده باشد محكوم به حبس ابد است.

س 58

- آيا امساك، براى قتل كه موجب حبس ابد است اگر امساك به وسيله تهديد، با شدّت كلام و يا با اسلحه انجام بگيرد براى اثبات موضوع حبس ابد، كافى است يا خير؟

ج‌

- قدر متيقن از دليل امساك، آن است كه شخص را نگاه دارند به نحوى كه سلب قدرت از او بشود و نتواند فرار كند بنا بر اين تهديد حكم امساك را ندارد.

اجراء حدّ

س 59

- دخترى حمل برداشته، خانم دكتر متخصص معاينه كرده و تشخيص داده بكارت سالم است و فعلا زن مذكوره وضع حمل نموده و منكره است كه با كسى هم بستر شده باشد، بفرماييد تكليف شرعى اين زن چيست و حضانت آن بچه به عهده كيست و مردم پدر دختر را تهديد مى‌كنند كه بايد حتما از دخترت اقرار بگيرى كه بگويد اين بچه از كيست و الّا ما خودمان اقدام مى‌كنيم لطفا حكم شرعى را در اين خصوص بيان فرمائيد.

ج‌

- از خصوص مورد اطلاعى ندارم بطور كلى تا وقتى كه زنا شرعا ثابت نشده نمى‌توانند اجراء حدّ نمايند و در فرض سؤال محتمل است كه نطفه با ملاعبه با شخصى بدون دخول منتقل شده باشد يا نطفه در حمّام يا جاى ديگر جذب به رحم شده و حمل برداشته و با اين احتمال حكم زنا ثابت نمى‌شود و حضانت طفل با مادر است و چنانچه كسى بخواهد حضانت طفل را با رضايت مادر به عهده بگيرد مانع ندارد.

س 60

- از نظر اسلام حدّ شرعى (شلّاق زدن) به چه صورت بايد انجام شود زيرا

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست