- اگر منكر آيه خمس باشد مرتدّ است و اگر منكر بعضى خصوصيات آن باشد
مثل بحثهاى مختلف اهل علم مرتدّ نيست.
س 53
- در بعضى از روستاها عدهاى از فرقه اسماعيليّه زندگى مىكنند با
توجه به اين كه نماز و روزه، زكاة، خمس، حج، جهاد و قبله را قبول ندارند و معتقد
به چهل و نه امام هستند و امام زمان عليه السلام را هم آقا خان محلاتى مىدانند
اوّلا بفرماييد كه نجس هستند يا نه؟
دوّم اين كه شركت در تشييع جنازه و مجالس ترحيم آنها و ازدواج با
آنان چه حكمى دارد؟
ج
- كسى كه نماز و روزه را قبول نداشته باشد چون منكر ضروريات دين است
كافر و نجس است و با اين وصف شركت در تشييع جنازه و مجالس ترحيم آنان و ازدواج با
آنان جايز نيست.
س 54
- مرتدّ فطرى كه زنش بر او حرام مىشود آيا حرام ابدى است؟
ج
- بنظر اين جانب مرتدّ فطرى بعد از توبه مىتواند بعقد جديد با آن زن
يا زنهاى مسلمان ديگر ازدواج نمايد.
س 55
- توبه مرد و زن مرتدّ فطرى تا چند بار قبول است و هم چنين توبه
مرتدّ ملّى اعمّ از مرد و زن.
ج
- توبه مرد مرتدّ فطرى اگر چه قبول است ولى وجوب قتل او به توبه رفع
نمىشود و اموال او به ورثه مسلمانش مىرسد و به توبه برنمىگردد و زوجهاش بر او
حرام است مگر بعقد جديد و اگر مرتدّ فطرى زن باشد و توبه كند تا قبل از انقضاء
عدّه زوج او مىتواند به او رجوع كند و توبهاش قبول است و مرتدّ ملّى زن باشد و
يا مرد توبهاش قبول است و در مرتبه سوّم مىتوان او را كشت ولى احتياط آنست كه در
مرتبه چهارم او را بكشند.
س 56
- مرتدّ فطرى كه مادرش مسلمان است و پدرش بهائى ملحق به كى است وارث
او به كه مىرسد؟
ج
- فرزندى كه مادرش مسلمان و پدرش كافر است چه بهائى و چه كافر ديگر
چنانچه غير بالغ باشد به مادر ملحق است و اگر بعد از بلوغ كافر شد ارث او به مادرش
مىرسد و پدرش از او ارث نمىبرد.