چندين مرتبه در اراك كسانى كه در دادگاه به شلّاق محكوم شدهاند
با وضع غير اسلامى شلّاق خوردهاند به طورى كه دست را به پشت سر بسته و با قدرت
فوق العاده ضربه را بر بدن محكوم وارد كردهاند آيا اين نوع زدن از نظر اسلام جايز
است؟
ج
- در شلّاق زدن بر كسى كه شرعا بايد بر او حدّ جارى شود نبايد با
عاطفه و مهربانى معامله شود همان طور كه صريح قرآن مجيد است و دستور آن با حاكم
شرع جامع الشرائط است كه تمام جهات اجراء حدّ بنحو شرعى عملى شود.
اجراء حدّ و تعزير
س 61
- شخصى فقط با تماس دست به بدن رفيق خود كه در خواب است اطفاء نائره
شهوت كرده و حاليه پشيمان است ولى اكنون از جنبه حق الناسي آن نگران و به واسطه
اين فعل زشت وجدانا ناراحت است آيا اين از گناهان كبيره است يا صغيره و در دنيا
سزايش چيست؟
ج
- در فرض سؤال توبه كافى است صغيره باشد يا كبيره و اظهار معصيت در
نزد ديگران نكند و در اين گونه معصيتها اگر قبل از توبه شرعا ثابت شود در بعضى
اقسام آن مثل تفخيذ يا دلك الاليتين صد تازيانه حدّ دارد، و در بعضى اقسام آن مثل
بوسيدن يا لخت خوابيدن دو نفر غير ذى رحم در زير يك لحاف و مانند آن بايد از سى تا
نود و نه تازيانه بزنند بر حسب اختلاف حال معصيت كار بنظر حاكم شرع و رواياتى در
اين خصوص از معصوم عليه السلام وارد است.
س 62
- اين كه علما فرمودهاند اگر دو مرد يا يك مرد و زن برهنه زير لحاف
بخوابند بايد آنها را تعزير كرد مراد از برهنه بودن بدون پيراهن و زير جامه يعنى
لخت مادرزاد است و يا برهنه عرفى است؟
ج
- لازم نيست لخت مادرزاد باشد.
س 63
- در خصوص مواردى كه مشترك بين حقّ اللّه و حق النّاس است و مدّعى
مطالبه حد و تعزير نمىكند و فقط مالش را مىخواهد يا با قوّه قهريّه به مالش
رسيده است آيا از جهت ردع از منكر مىتوان حكم بحدّ يا تعزير كرد يا نه؟