responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 202

بدين باطل ديگر نمايند احكام مرتدّ ملّى بر آنها جارى است يا نه؟

ج‌

- اقوى آنست كه مالى را كه در حال ارتداد يا بعد از توبه كسب مى‌كند مالك مى‌شود و اگر نصرانى يهودى شود يا بالعكس ظاهر آنست كه احكام اهل ذمّه بر او مرتّب است.

س 49

- اگر چنانچه شخص عالما عامدا در حالتى كه مختار و بالغ و عاقل باشد و مكره و مغمى عليه نباشد به پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و بائمّه عليهم الصلاة و السلام شتم و ناسزا بگويد و مصرّ هم باشد آيا چنين شخصى مرتد است يا نه و داد و ستد و معاشرت و ازدواج و غير اينها با چنين شخصى چه صورت دارد آيا عيالش بر او حرام است يا نه و توبه‌اش قبول است يا خير؟

ج‌

- شخص مذكور با فرض علم و عمد و اختيار مرتد و نجس مى‌شود و عقد زوجه او باطل است و مال او ارث برده مى‌شود بشرط آن كه احتمال غضب و عدم اختيار و يا عدم التفات در بين نباشد و الّا (الحدود تدرأ بالشّبهات) و در صورت ارتداد توبه او قبول مى‌شود باين معنى كه بعد از توبه پاك مى‌شود و مى‌تواند با زن مسلمان ازدواج كند حتى با عيال خودش كه قبلا داشته بعقد جديد مى‌تواند ازدواج نمايد.

س 50

- عده‌اى هستند معروف به على اللّهى و لكن معلوم نيست چه چيز را مى‌پرستند و چه كسى را قبول دارند، البته از نظر ظاهر در ماه محرم هيئت سينه زنى دارند، معاشرت با اين افراد و راه دادن ايشان به منزل و مسجد و معامله با اينها چه صورت دارد؟

ج‌

- اگر حضرت على عليه الصلاة و السّلام را خدا بدانند يا آن كه يكى از ضروريات اسلام را منكر باشند نجس هستند و با رطوبت با ايشان ملاقات نكنند و امّا ساير معاشرتها اگر موجب ترويج مرام آنها نباشد اشكالى ندارد.

س 51

- مرتدّ به چه اشخاصى گفته مى‌شود اگر پدر و مادر هر دو مرتدّ باشند و در حال ارتداد از ايشان فرزندى متولّد شود حكم مرتدّ را دارد يا خير؟

ج‌

- مرتدّ به كسى گفته مى‌شود كه مسلمان باشد و بعد كافر شود و طفل متولّد از دو مرتدّ در حكم كافر است و مرتدّ نيست.

س 52

- شخصى موضوع خمس را انكار مى‌كند بنظر جناب عالى چگونه بايد با اين شخص رفتار كرد؟

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 3  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست