بدين باطل ديگر نمايند احكام مرتدّ ملّى بر آنها جارى است يا
نه؟
ج
- اقوى آنست كه مالى را كه در حال ارتداد يا بعد از توبه كسب مىكند
مالك مىشود و اگر نصرانى يهودى شود يا بالعكس ظاهر آنست كه احكام اهل ذمّه بر او
مرتّب است.
س 49
- اگر چنانچه شخص عالما عامدا در حالتى كه مختار و بالغ و عاقل باشد
و مكره و مغمى عليه نباشد به پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و بائمّه عليهم
الصلاة و السلام شتم و ناسزا بگويد و مصرّ هم باشد آيا چنين شخصى مرتد است يا نه و
داد و ستد و معاشرت و ازدواج و غير اينها با چنين شخصى چه صورت دارد آيا عيالش بر
او حرام است يا نه و توبهاش قبول است يا خير؟
ج
- شخص مذكور با فرض علم و عمد و اختيار مرتد و نجس مىشود و عقد زوجه
او باطل است و مال او ارث برده مىشود بشرط آن كه احتمال غضب و عدم اختيار و يا
عدم التفات در بين نباشد و الّا (الحدود تدرأ بالشّبهات) و در صورت ارتداد توبه او
قبول مىشود باين معنى كه بعد از توبه پاك مىشود و مىتواند با زن مسلمان ازدواج
كند حتى با عيال خودش كه قبلا داشته بعقد جديد مىتواند ازدواج نمايد.
س 50
- عدهاى هستند معروف به على اللّهى و لكن معلوم نيست چه چيز را
مىپرستند و چه كسى را قبول دارند، البته از نظر ظاهر در ماه محرم هيئت سينه زنى
دارند، معاشرت با اين افراد و راه دادن ايشان به منزل و مسجد و معامله با اينها چه
صورت دارد؟
ج
- اگر حضرت على عليه الصلاة و السّلام را خدا بدانند يا آن كه يكى از
ضروريات اسلام را منكر باشند نجس هستند و با رطوبت با ايشان ملاقات نكنند و امّا
ساير معاشرتها اگر موجب ترويج مرام آنها نباشد اشكالى ندارد.
س 51
- مرتدّ به چه اشخاصى گفته مىشود اگر پدر و مادر هر دو مرتدّ باشند
و در حال ارتداد از ايشان فرزندى متولّد شود حكم مرتدّ را دارد يا خير؟
ج
- مرتدّ به كسى گفته مىشود كه مسلمان باشد و بعد كافر شود و طفل
متولّد از دو مرتدّ در حكم كافر است و مرتدّ نيست.
س 52
- شخصى موضوع خمس را انكار مىكند بنظر جناب عالى چگونه بايد با اين
شخص رفتار كرد؟