به جا آورده اقوى صحت عمره و حج تمتع است و
اگر بخواهد احتياط كند سال بعد عمره تمتع و حج را اعاده كند و نقصان طوافى كه قطع
كرده به جا آورد و بعد از حج، يك عمره مفرده به جا آورد و يك شتر هم قربانى كند.
س 50
- محرم به عمره تمتع در شوط چهارم در صورتى كه از نصف گذشت فرضا نماز
جماعت برادران اهل تسنن شروع شد و طواف را رها كرد و از مطاف خارج گرديد و به
اتمام نرساند بلكه طواف را از سر گرفت و اعمال عمره تمتع را به جا آورد عمره تمتع
صحيح است يا نه؟.
ج
- اقوى صحت عمره و حج تمتع است و نقصان طواف قطع شده را واجب است به
جا آورد و اگر به جا نياورده و به وطن آمده سال ديگر برود و به جا آورد و اگر زحمت
است نائب بگيرد كه او انجام دهد.
س 51
- جوان شيعهاى در يك خانواده از برادران اهل تسنن كار مىكرده و تا
كنون ازدواج نكرده و چون وقت حج مىرسد با آن جماعت به زيارت خانه خدا مىرود و
اعمال حج را مطابق دستورات آنها انجام داده، ولى طواف نساء را به جا نياورده و بعد
از مراجعت از سفر ازدواج كرده و صاحب اولاد شده در اين صورت حج او چه صورت دارد و
ازدواج او صحيح است يا نه؟.
ج
- در فرض مسأله چنانچه اركان حج را مطابق فتواى شيعه انجام داده حج
او صحيح است و واجبات غير ركنى را نيز اگر مطابق فتواى شيعه انجام نشده در صورت تمكن
خودش و الا نائبش انجام دهد لكن تا طواف نساء به جا نياورده زن بر او حرام است و
اگر خودش نمىتواند به جا آورد يك نفر شيعه را وكيل كند كه نيابتا از طرف او طواف
نساء به جا آورد و بعد از انجام طواف، عقد را تجديد كند و اولاد آنها در حكم حلال
زاده است.
س 52
- طواف عمره تمتع را از داخل حجر اسماعيل انجام داد و تقصير كرد و از
احرام خارج شد و در وقت طواف حج متوجه شده اكنون تكليف او چيست؟.
ج
- حج او مبدل به حج افراد مىشود و بايد بعد از اكمال حج، عمره مفرده
به جا آورد ولى مجزى از حجة الاسلام نيست و بايد سال بعد حجّ تمتّع را به جا