- اگر كسى در آخر يكى از شوطهاى طواف شك كند بين شوط هفتم و شوط پنجم
و يا ظن به هفت شوط پيدا كند و در هر دو صورت بنا را بر اقل گذاشته و بقيه را
رجاءً به جا آورده و بعد از اتمام بدون نماز طواف يك دور لغوا دور زده تا نزديك
حجر الاسود و بعد تمام اشواطى كه به جا آورده به خيال اين كه شايد آنها درست نشده
همه آنها را لغو حساب كرده مجددا هفت شوط ديگر بقصد وجوب، طواف كرده است آيا طواف
او صحيح است يا نه؟.
ج
- صحت آن بعيد نيست.
س 54
- اگر كسى در عمره تمتع بعد از انجام اعمال عمره محل شده و لباس خود
را پوشيد بعد يقين كرد به اين كه طواف او و يا سعى او باطل بوده در صورتى كه وقت
براى تجديد عمره تمتع، باقى است مراجعت به ميقاتگاه براى او واجب است يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اگر مىداند كه سعى او باطل بوده سعى خود را با لباس
احرام اعاده نمايد و اگر يقين ببطلان طواف دارد طوافش را به جا آورد و احتياطا
سعيش را اعاده نمايد و در هر دو صورت احتياج به رفتن ميقات نيست و در صورتى كه از
روى جهل، مخيط پوشيده كفاره بر او واجب نيست.
س 55
- معذورين، كه وقوف اضطرارى مشعر الحرام را شب درك نموده و بمنى
مىروند و رمى جمره مىكنند و وكالت براى قربانى مىدهند و تقصير مىنمايند آيا
جائز است در همان شب، طواف زيارت و طواف نساء را به جا آورند يا نه؟.
ج
- با عذر مانعى ندارد كه شب طواف زيارت و سعى بين صفا و مروه و طواف
نساء را انجام دهند.
س 56
- طواف نساء و نماز آن كه اگر در عمره مفرده و در حج به جا آورده
نشود زن حلال نمىشود، بر زنها نيز لازم است يا نه؟.
ج
- بلى بر زن نيز لازم است و تا آن را به جا نياورد مرد بر او حلال
نمىشود بلكه اگر طفل را هم محرم نمودند طواف نساء او هم لازم است و تا طواف نساء
او