- اگر توانستيد، طواف و نماز آن را با وضوء انجام دهيد و اگر فقط
طواف را مىتوانيد با وضوء انجام دهيد جايز است بعد از تمام شدن طواف وضو را تجديد
كنيد و نماز آن را بخوانيد و اگر تمام طواف را نيز نمىتوانيد با يك وضوء به جا
آوريد چهار شوط آن را به جا آوريد و بعد تجديد وضوء نموده سه شوط ديگر آن را انجام
دهيد و نماز طواف را بخوانيد و اگر بتوانيد طواف را بيكى از طرق مرقومه انجام دهيد
طواف صحيح است و بقيه اعمال حج، مشروط به طهارت نيست.
س 41
- در اين سالها كه جمعيت زياد است و طواف در بين خانه كعبه و مقام
حضرت ابراهيم عليه السّلام مشقت دارد بلكه در بعض اوقات ممكن نيست و يا خطر جانى
دارد آيا طواف از پشت مقام صحيح است يا نه؟ و هم چنين نماز طواف كه بايد پشت مقام
خوانده شود در مثل اين زمان ممكن نيست اگر دورتر از مقام خوانده شود صحيح است يا
نه؟.
ج
- در صورت اضطرار، طواف، از پشت مقام كافى است و نماز طواف را هر جا
ممكن باشد با صدق خلف مقام به جا آورند.
س 42
- اگر كسى در حج تمتع از جهت نسيان حكم، اول طواف نساء را به جا آورد
و بعد طواف زيارت را سپس متذكر شود يا اين كه قبل از انجام طواف زيارت ملتفت گردد
و يا از جهت نسيان موضوع يعنى به خيال اين كه طواف زيارت را انجام داده فقط طواف
نساء را به جا آورد چه تكليفى دارد، و نيز اگر جهلا طواف نساء را قبل از طواف
زيارت به جا آورد حكمش چيست؟.
ج
- لازم است طواف نساء بعد از طواف زيارت واقع شود بنا بر اين در تمام
صور مذكوره بايد طواف نساء را دو مرتبه به جا آورد.
س 43
- در صورتى كه زنها بتوانند با خوردن قرص، عادت زنانه را عقب
بيندازند تا بتوانند عمره را تمام نموده و محرم به حج شوند و مجبور نشوند احرام
عمره را بدل به احرام حج نمايند آيا خوردن قرص و عقب انداختن عادت لازم است يا
نه؟.