- زنى هستم كه چند سال قبل به مكه مشرف شدم موقعى كه در مدينه بودم
در روز ششم عادت زنانگى، خود را پاك ديدم و عادت من هميشه بين هفت تا ده بوده است
غسل كردم و عازم مكه شدم و در مكه مشاهده نمودم كه پاك هستم، پس از طواف لكه خونى
ديدم غسل نموده به عرفات رفتم و در آنجا محتلم شدم و غسل كردم عصر همان روز مجددا
در عرفات لكه خون ديدم و مجددا غسل كردم لكن نمىدانم غسل ما فى الذمه كردم يا نه؟
بفرماييد حج من چه صورت دارد؟.
ج
- در فرض مسأله كه در ايّام عادت خودتان بين هفت تا ده لكّه خون
ديدهايد حج شما مبدل به حج افراد شده و چنانچه طواف زيارت و طواف نساء را با
طهارت انجام داده باشيد حج شما صحيح است و آن چه فعلا بر شما واجب است يك عمره
مفرده است، اگر متمكن شويد خود به جا آوريد و الا نايب بگيريد تا براى شما به جا
آورد و احتياط استحبابى آن است كه مجددا حج تمتع را علاوه بر عمره مفرده به جا
آوريد.
س 39
- زنى از جهت جهت به مسأله، طواف نساء و نماز به جا نياورده و به بلد
خود آمده و شوهرش با او مقاربت كرده بعدا ملتفت شد كه چون طواف نساء و نماز آن را
انجام نداده جائز نبوده چنين عملى را انجام دهد، بفرماييد أولا كه نسبت بحج تكليفش
چيست؟ و ثانيا حليت و حرمت زن و شوهرى ايشان چگونه است؟ و ثالثا فرق بين جهل به
مسأله و نسيان آن هست يا نه؟ و رابعا اگر تنها نماز طواف را نخواند چه صورت دارد.
ج
- در فرض سؤال، حج او صحيح است و چون جاهل به مسأله بوده جماع، موجب
كفاره نيست ولى بعد از علم اگر مقاربت نمايد كفاره لازم است و براى حليت، لازم است
با تمكن، خود او و با عدم امكان، نائب او طواف نساء و نماز طواف را به جا آورد و
در اين حكم فرقى بين جاهل و ناسى نيست و اگر فقط نماز طواف را نخوانده بعد از علم
يا التفات جايز است در هر جا باشد نماز را بخواند.
س 40
- شخصى هستم كه در هر پنج دقيقه إلى ده دقيقه احتياج به آب