نجس بوده تطهير نكرده و با همان جامه
احرامى، عمره مفرده به جا آورده و نيز خيال مىكرده كه طواف نساء در عمره مفرده
لازم نيست بعد از مراجعت فهميد كه عمره مفرده طواف نساء دارد و يقين ندارد كه با
مطوف طواف نساء را انجام داده يا نه؟
اكنون وظيفه او را بيان فرمائيد.
ج
- در فرض مذكور اگر مىتواند واجب است خودش به مكه برود طواف عمره را
با لباس احرام پاك انجام بدهد و نماز طواف و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن را
به جا آورد و اگر نمىتواند نائب بگيرد و ممكن است بنويسد بيكى از شيعيان مورد اعتماد
آنجا كه از ميقات، محرم شود و به نيابت او اين اعمال را به جا آورد و تا اين اعمال
را انجام ندهد و طواف نساء را به جا نياورد با زن نزديكى نكند.
س 36
- زن و شوهرى به مكه رفتند و مناسك حج را به جا آوردند لكن چون زن
شوهرش را نمىخواست طواف نساء و نماز آن را به جا نياورد و شوهر هم اين طواف و
نماز را ترك كرده و به وطن خود برگشتهاند اكنون وظيفه آن زن از نظر محرميت و
بودنش در خانه شوهر چيست؟.
ج
- بر هر دو واجب است به مكه برگردند طواف نساء و نماز آن را به جا
آورند و اگر رفتن به مكه مشقت دارد نايب بگيرند كه طواف نساء و نماز آن را به جا
آورد و تا وقتى كه طواف نساء و نماز آن را به جا نياوردهاند هر گونه استمتاع زن و
مرد از يكديگر حرام است و لكن عقد باطل نيست و زن بر مرد محرم است و در اين مورد
كه زن بقصد فرار از تمكين، طواف نساء به جا نياورده استحقاق نفقه و سكنى محل اشكال
است و احتياط در ترك مطالبه است هر چند بر زوج نيز احتياط در صورت مطالبه، بذل
نفقه است.
س 37
- اگر كسى در حج تمتع به تصور اين كه فقط طواف نساء، واجب است طواف
زيارت را ترك نموده و تنها طواف نساء و نماز آن را انجام داده تكليفش چيست؟.
ج
- در فرض سؤال كه طواف حج از جهت جهل به مسأله ترك شده حج باطل است و
بايد در سال بعد به جا آورد و نظر به اين كه محتمل است از احرام بيرون نيامده باشد
احتياطا از نزديكى با زن قبل از انجام اعمال عمره مفرده دورى كند.