responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 475

نجس بوده تطهير نكرده و با همان جامه احرامى، عمره مفرده به جا آورده و نيز خيال مى‌كرده كه طواف نساء در عمره مفرده لازم نيست بعد از مراجعت فهميد كه عمره مفرده طواف نساء دارد و يقين ندارد كه با مطوف طواف نساء را انجام داده يا نه؟

اكنون وظيفه او را بيان فرمائيد.

ج‌

- در فرض مذكور اگر مى‌تواند واجب است خودش به مكه برود طواف عمره را با لباس احرام پاك انجام بدهد و نماز طواف و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن را به جا آورد و اگر نمى‌تواند نائب بگيرد و ممكن است بنويسد بيكى از شيعيان مورد اعتماد آنجا كه از ميقات، محرم شود و به نيابت او اين اعمال را به جا آورد و تا اين اعمال را انجام ندهد و طواف نساء را به جا نياورد با زن نزديكى نكند.

س 36

- زن و شوهرى به مكه رفتند و مناسك حج را به جا آوردند لكن چون زن شوهرش را نمى‌خواست طواف نساء و نماز آن را به جا نياورد و شوهر هم اين طواف و نماز را ترك كرده و به وطن خود برگشته‌اند اكنون وظيفه آن زن از نظر محرميت و بودنش در خانه شوهر چيست؟.

ج‌

- بر هر دو واجب است به مكه برگردند طواف نساء و نماز آن را به جا آورند و اگر رفتن به مكه مشقت دارد نايب بگيرند كه طواف نساء و نماز آن را به جا آورد و تا وقتى كه طواف نساء و نماز آن را به جا نياورده‌اند هر گونه استمتاع زن و مرد از يكديگر حرام است و لكن عقد باطل نيست و زن بر مرد محرم است و در اين مورد كه زن بقصد فرار از تمكين، طواف نساء به جا نياورده استحقاق نفقه و سكنى محل اشكال است و احتياط در ترك مطالبه است هر چند بر زوج نيز احتياط در صورت مطالبه، بذل نفقه است.

س 37

- اگر كسى در حج تمتع به تصور اين كه فقط طواف نساء، واجب است طواف زيارت را ترك نموده و تنها طواف نساء و نماز آن را انجام داده تكليفش چيست؟.

ج‌

- در فرض سؤال كه طواف حج از جهت جهل به مسأله ترك شده حج باطل است و بايد در سال بعد به جا آورد و نظر به اين كه محتمل است از احرام بيرون نيامده باشد احتياطا از نزديكى با زن قبل از انجام اعمال عمره مفرده دورى كند.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 475
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست