- پولهاى طلا و نقره سكّه دارى در ازمنه سابقه، رايج بوده و مانند
اسكناسهاى فعلى بكار مىرفته ولى اكنون در رديف اجناس عتيقه، قرار گرفته و شايد
ارزش آنها بيش از سابق باشد، آيا اين مطلب، سبب مىشود كه عرفا گفته شود كه رايج
در معامله نيست و زكاة به آن تعلّق نمىگيرد يا نه؟.
ج
- مقصود از رايج بودن اين است كه با آن مانند اسكناس معامله شود مثلا
همان طور كه در مقام معامله گفته مىشود اين جنس را به چند تومان مىفروشى، گفته
شود اين جنس را به چند سكه آزادى مثلا، مىفروشى و چون با سكّههاى طلا و نقره
قديم يا زمان حاضر اين نحو معامله نمىشود و آنها را مانند متاع خريد و فروش
مىكنند و قيمت آنها مانند اجناس كم و زياد مىشود رايج نيست و به آنها زكاة تعلّق
نمىگيرد.
س 2
- بعضى از اقسام انگورها قابل كشمش شدن نمىباشند و اگر هم خشك شود
كشمش آن قابل استفاده نيست و هيچ ارزشى ندارد بفرماييد اين گونه انگور زكاة دارد
يا خير؟.
ج
- در صورتى كه خشك آن بحدّ نصاب برسد زكاة دارد، كشمش آن قابل
استفاده باشد يا نباشد.
س 3
- شخص زارعى داراى زمين كشاورزى بالغ بر 200 كيلو تخم انداز است و در
آن زمين جو مىكارد، و زمين پست و بلند است كه به وسيله گاو و الاغ