- سهم مبارك امام عليه السّلام و يا سهم سادات را كه اهل آن، دريافت
مىكنند با گرفتن، مالك آن مىشوند يا فقط جواز تصرّف دارند تا با فوت آنها به
ورثه نرسد؟.
ج
- سهم امام عليه السّلام را با اذن حاكم شرع، به تملّك، مالك مىشوند
و سهم سادات را بعيد نيست كه به تمليك مالك، بمقدار مؤنه يك سال، با تملّك، مالك
شوند.
س 374
- خمس كه يكى از فروع دين است به چه كيفيّتى بايد مصرف شود؟.
ج
- نصف خمس، سهم سادات است كه منحصرا بايد به سيّد فقير داده شود و
نصف ديگر آن، سهم مبارك امام عليه السّلام است كه امر آن با مجتهد جامع الشّرائط
است و بنظر حقير مصرف آن امرى است كه علم به رضايت امام زمان عليه السّلام در آن
باشد مثل اقامه حوزههاى علميّه دينيّه و تبليغ احكام دين و غير اينها.
س 375
- سيّد فقيرى است كه با آن كه فرزندانش حاضرند مخارج او را بدهند او
خود نمىخواهد زير بار منّت فرزندانش برود و مىخواهد كه از مسير غير آنها به او
كمك مالى شود حال آيا مىشود سهم سادات را به چنين كسى داد يا نه؟.
ج
- جواز گرفتن سهم سادات، در فرض مذكور، مشكل است بلى اگر واقعا گرفتن
مخارج از فرزند و تكفّل او بر خلاف شأنش باشد و عرفا توهين، محسوب شود جائز است.
س 376
- آيا به سيّد فقيرى كه نماز مىخواند ولى روزهاش را مىخورد
مىتوان سهم سادات داد يا نه؟.
ج
- اگر آشكارا و در انظار مردم، روزه نخورده دادن سهم سادات به او
اشكال ندارد ولى كسى كه مطّلع است او را نصيحت نمايد.
مصرف نمودن سهم امام بايد با اجازه مجتهد باشد
س 377
- مسجدى را در قريهاى بنا كردهاند و در اثر مسامحه و عدم