- به عقيده اين جانب هر كس در هر صورت و كيفيّت رهنورد راه خداست بنا
بر اين امتياز سيّد را بر غير سيّد مرقوم فرمائيد.
ج
- در تكاليف و احكام شرعيّه همه امّت على السّواء مىباشند و سادات،
بر غير سادات امتيازى ندارند كه از احكام شرعيّه به اين عنوان معاف باشند ولى
مزيّت انتساب به حضرت رسول اكرم و ائمّه، صلوات اللَّه عليهم اجمعين مزيّتى است كه
هم ذاتى است و هم از جهت روانى، در نفوس، اثر مىگذارد و هم از جهت حقّ شناسى،
ديگران را به احترام از آنان به ملاحظه خدمات و حقوق حضرت رسول اكرم صلّى اللَّه
عليه و آله و ائمّه عليهم السّلام به جامعه بشريّت، وادار مىكند و شما خودتان به
وجدان خود مراجعه كنيد مىبينيد كه از فرزند كسى كه به شما خدمتى و احسانى كرده
باشد احترام مىكنيد و مىخواهيد كه با احترام فرزندش، اداء حقّى از او بنماييد و
در بعضى از موارد هم شرعا مزايا و حقوقى براى سادات هست كه بر اساس مصالح عقلى و
عرفى و شرعى است كه تفصيلش در نامه، ممكن نيست مع ذلك سادات هم به واسطه اين شرف
انتساب، مسئوليّت بيشترى دارند كه رعايت احكام و تكاليف را نسبت به آنها موكّدتر
مىنمايد خداوند متعال، مسلمين را قدردان نعمت هدايت حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه
و آله قرار دهد و به ولايت اهل بيت و محبّت سادات، موفّق و ثابت بدارد.
س 371
- سيّدى خانه ندارد كه در آن سكونت نمايد، آيا مىتواند در ظرف چند
سال، سهم سادات از مردم بگيرد و جمع كند و خانهاى بخرد يا نه؟.
ج
- به اين نحو خالى از اشكال نيست ولى اگر خانه را نسيه خريدارى كند و
بعد بتدريج از آن چه بابت سهم سادات به او مىدهند قرض آن را اداء كند اشكال
ندارد.
س 372
- سيّدى نمىخواهد براى خودش خمس بگيرد ولى پسرى دارد كه فقير و
داراى چند فرزند صغير است آيا مىتواند براى پسر خود يا فرزندان پسر، خمس بگيرد؟.
ج
- بلى جائز است كه وكالة يا ولاية سهم سادات بگيرد و به موكّل يا
مولّى عليه برساند اگر موكّل يا مولّى عليه استحقاق داشته باشند.