responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 393

س 370

- به عقيده اين جانب هر كس در هر صورت و كيفيّت رهنورد راه خداست بنا بر اين امتياز سيّد را بر غير سيّد مرقوم فرمائيد.

ج‌

- در تكاليف و احكام شرعيّه همه امّت على السّواء مى‌باشند و سادات، بر غير سادات امتيازى ندارند كه از احكام شرعيّه به اين عنوان معاف باشند ولى مزيّت انتساب به حضرت رسول اكرم و ائمّه، صلوات اللَّه عليهم اجمعين مزيّتى است كه هم ذاتى است و هم از جهت روانى، در نفوس، اثر مى‌گذارد و هم از جهت حقّ شناسى، ديگران را به احترام از آنان به ملاحظه خدمات و حقوق حضرت رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و ائمّه عليهم السّلام به جامعه بشريّت، وادار مى‌كند و شما خودتان به وجدان خود مراجعه كنيد مى‌بينيد كه از فرزند كسى كه به شما خدمتى و احسانى كرده باشد احترام مى‌كنيد و مى‌خواهيد كه با احترام فرزندش، اداء حقّى از او بنماييد و در بعضى از موارد هم شرعا مزايا و حقوقى براى سادات هست كه بر اساس مصالح عقلى و عرفى و شرعى است كه تفصيلش در نامه، ممكن نيست مع ذلك سادات هم به واسطه اين شرف انتساب، مسئوليّت بيشترى دارند كه رعايت احكام و تكاليف را نسبت به آنها موكّدتر مى‌نمايد خداوند متعال، مسلمين را قدردان نعمت هدايت حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله قرار دهد و به ولايت اهل بيت و محبّت سادات، موفّق و ثابت بدارد.

س 371

- سيّدى خانه ندارد كه در آن سكونت نمايد، آيا مى‌تواند در ظرف چند سال، سهم سادات از مردم بگيرد و جمع كند و خانه‌اى بخرد يا نه؟.

ج‌

- به اين نحو خالى از اشكال نيست ولى اگر خانه را نسيه خريدارى كند و بعد بتدريج از آن چه بابت سهم سادات به او مى‌دهند قرض آن را اداء كند اشكال ندارد.

س 372

- سيّدى نمى‌خواهد براى خودش خمس بگيرد ولى پسرى دارد كه فقير و داراى چند فرزند صغير است آيا مى‌تواند براى پسر خود يا فرزندان پسر، خمس بگيرد؟.

ج‌

- بلى جائز است كه وكالة يا ولاية سهم سادات بگيرد و به موكّل يا مولّى عليه برساند اگر موكّل يا مولّى عليه استحقاق داشته باشند.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 393
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست