محمد حنفيّه و عقيل و جعفر طيّار را هم سيّد
مىنامند يا نه و چرا يك عدّه از سادات را حسنى و عدّهاى را حسينى مىگويند؟
ج
- سيّد بمعنى آقا است و از القابى است كه در عرف فارسى زبانان و
شيعه، كسانى كه نسبشان به واسطه فاطمه زهرا سيّدة النّساء عليها سلام به رسول خدا
صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم منتهى مىشود و بر سائر علويّين نيز كه به واسطه
حضرت عبّاس يا جناب محمّد حنفيّه نسبشان به امير المؤمنين عليه السّلام مىرسد
احتراما گفته مىشود بلكه بر ساير هاشميّين مانند كسانى كه نسبشان بجناب جعفر
طيّار و عقيل مىرسد نيز سيّد مىگويند و اين يك نوع احترام از منتسبين به رسول
خدا صلّى اللَّه عليه و آله و از خاندان بنى هاشم است چنانچه شيعه و اهل سنّت،
سادات خصوص علويّين بالأخصّ فاطميّين را شرفاء مىگويند و به كسى كه از اولاد حضرت
امام حسن مجتبى عليه السّلام باشد شريف حسنى و به كسى كه از اولاد حضرت امام حسين
عليه السّلام باشد شريف حسينى گفته مىشود و فرزند سيّده علويّه نيز اگر چه در
عرف، سيّد و شريف، ناميده نمىشود به واسطه مادرش باين دودمان شريف و حضرت رسول
صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم انتساب دارد و اگر مادرش از اولاد فاطمه زهرا عليها
سلام باشد از فرزندان پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله محسوب است بلى فقط كسانى كه
به وسيله پدر هاشمى هستند استحقاق خمس دارند.
س 369
- حضرت امام حسين عليه السّلام و يزيد لعنة اللَّه عليه هر دو،
جدّشان عبد مناف است با اين حال چرا فرزندان امام حسين عليه السّلام سيّد باشند
ولى يزيد و نسل او سيّد نباشند؟.
ج
- بنا بر آن چه از كامل بهائى، نقل شده اميّه، غلامى بوده رومى در
تحت ملكيّت عبد شمس بن عبد مناف، و عبد شمس او را آزاد كرده و او را بعنوان پسر
خود معرّفى نموده. با ملاحظه اين تاريخ، اميّه پسر خوانده عبد شمس بن عبد مناف است
نه اين كه فرزند صلبى او باشد بنا بر اين عبد مناف، جدّ يزيد لعنة اللَّه عليه
نيست. و در عرف شيعه، سيّد به كسانى مىگويند كه از اولاد حضرت امير المؤمنين و
حضرت زهرا عليهما السّلام باشند و سهم سادات هم به اشخاصى مىرسد كه نسبشان به
جناب هاشم جدّ پيغمبر اكرم (ص) متّصل باشد.