بايد نمازش را تمام بخواند، و اگر قصد
مراجعت به وطن، قبل از ده روز داشته است در برگشت از محلّى كه رفته و در محلّ
اقامه تا وطن، بايد نماز را شكسته بخواند و در صورتى كه از جهت جهل به مسأله، تمام
خوانده باشد و بعد از وقت، ملتفت شود قضا ندارد.
س 14
- هر گاه مسافر، پس از قصد اقامه و خواندن يك نماز چهار ركعتى به
محلّ ديگرى كه فاصلهاش تا محلّ اقامه، كمتر از چهار فرسخ است رفت و آمد كند، و در
دفعه آخر- به منظور اين كه در محلّ اقامه اگر چه كمتر از ده روز هم بماند نمازش
تمام باشد- تصميم جدّى گرفت كه يك مرتبه ديگر به آنجا برود در صورتى كه هيچ كارى
در آنجا ندارد آيا همين اندازه، كافى است يا نه؟ و نيز اگر با اين تصميم، حركت نمود
و وقتى به محلّ اقامه رسيد از رفتن به آن محلّ پشيمان شد يا اين كه مانعى رسيد در
اين چند روز نمازش در محلّ اقامه، قصر است يا تمام؟.
ج
- در فرض مسأله، همان تصميم جدّى به اين كه يك مرتبه ديگر به آن محلّ
برود براى تمام خواندن نماز كافى است، و در صورت پشيمان شدن از رفتن به آن محلّ،
يا وجود مانع هم نماز را تمام بخواند چون ميزان در قصر نماز، انشاء سفر جديد است و
در فرض مذكور، اين شخص، انشاء سفر جديد نكرده تا نمازش در محل اقامه، شكسته باشد.
س 15
- هر گاه مسافر پس از اقامه ده روز و خواندن يك نماز چهار ركعتى، به
محلّ ديگرى كه فاصلهاش تا محلّ اقامه، كمتر از حدّ ترخّص است رفت و آمد كند، در
دفعه آخر كه ديگر به آنجا برنمىگردد و در محلّ اقامه هم قصد ماندن ده روز را
ندارد نمازش در محلّ اقامه، قصر است يا تمام؟.
ج
- در فرض مسأله، نماز او تمام است و اگر چه از همان محلّى كه براى
آخرين بار، به آنجا رفته مسافر، حساب مىشود، لكن چون مسافر بايد پس از گذشتن از
حدّ ترخّص نماز را شكسته بخواند و در فرض مذكور، اين شخص وقتى به محلّ اقامه
مىرسد هنوز بحدّ ترخّص نرسيده وظيفهاش تمام است و بايد هر وقت از حدّ ترخّص گذشت
قصر نمايد و مبدأ مسافرت را از محلّى كه پس از تحقّق اقامه به آنجا مىرفته حساب
كند.