- شخصى در ماه رمضان يا محرّم مىخواهد براى تبليغ در دو قريه نزديك
كه صداى اذان از هر يك از آن دو قريه به قريه ديگر مىرسد بماند، آيا قصد اقامه در
اين قريه جائز است يا نه؟ و اگر بنظر مبارك، جائز نيست مرقوم فرمائيد كه وظيفه او
چيست؟.
ج
- چنانچه آن دو قريه، بنظر عرف، يك محلّ، حساب شود، قصد اقامه صحيح
است، و اگر يكى، محسوب نشود چنانچه در يكى از آن دو قريه قصد اقامت نموده باشد و
بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى او را به قريه ديگر دعوت كنند نماز و روزهاش در
قريه ديگر نيز و در اياب و ذهاب، تا وقتى كه انشاء سفر جديد نكرده تمام و صحيح
است.
س 12
- آيا معيار براى دو شهر شدن، يا دو قريه شدن، رود خانهاى كه از وسط
شهر مىگذرد مىتواند باشد، مثلا رود خانه شهر قم، اين شهر را دو شهر بحساب
مىتواند بياورد يا خير بلكه معيار چيزهاى ديگرى است؟ و نيز بيان فرمائيد
قريههائى كه در جوار هم با فاصلههاى سيصد مترى يا كمتر و بيشتر واقع شدهاند يك
قريه محسوب مىشوند يا متعدّد؟.
ج
- رود خانه بين يك شهر مانند شهر قم موجب تعدّد شهر نيست و در مثل دو
روستا اگر در عرف، دو محلّ است بايد احكام دو محلّ مرتّب شود و اگر يك محلّ باشد و
يك روستا و داراى محلّههاى متعدّد و متفرّق باشد، احكام يك روستا بر آن مرتّب است.
اگر كسى كه قصد اقامه كرده انشاء سفر جديد كند
س 13
- كسى كه قصد اقامه ده روز در جائى كرده و نماز خود را تماما انجام
بدهد، بعد از چند روز، به جائى كه كمتر از چهار فرسخ است رفته و يك شب مانده و بعد
برگشته، حال آيا مجدّدا بايد قصد اقامه بكند يا نه؟ و اگر از روى جهل به مسأله قصد
نكرد نماز و روزه او چه صورت دارد؟.
ج
- در فرض مذكور اگر قصد برگشت به وطن ندارد تا در محلّ اقامه است