- در حومه مسجد سليمان، مكانى بود كه در اثر نداشتن مسجد، آن مكان را
صيغه مسجديت خواندهاند. اينك در نزديكى آن مكان، خانههائى بنا شده و جاى مسجد
صيغه خوانده شده، آلوده به كثافات و آشغالدان محلّه گرديده آيا جائز است در اين
محلّ (يعنى جاى مسجد مزبور) خانه بنا نمود يا نه؟.
ج
- در صورتى كه نماز هم در آن محلّ، خوانده شده باشد، تغيير آن، جائز
نيست و لازم است مسلمين آن را تعمير نمايند و لا اقلّ در اطراف آن، ديوار بكشند كه
از نجاست و توهين، محفوظ بماند و اگر فقط صيغه خوانده شده و نماز در آن
نخواندهاند مسجد نشده و تغيير آن، اشكال ندارد.
س 47
- اگر كافر مسجدى بسازد و در اختيار مسلمانان بگذارد نماز خواندن در
آن مسجد، صحيح است يا نه؟.
ج
- وقف كردن كافر مسجد را محلّ اشكال است لكن اگر زمين را به مسلمين
واگذار نمايد و مسلمين قبول و تملّك نمايند و وقف كنند، اشكال ندارد.
س 48
- زمينى كه جهت مسجد شدن معيّن مىشود به چه چيز عنوان مسجد پيدا
مىكند؟.
ج
- به اين كه در زمين مذكور بعنوان مسجد نماز خوانده شود و نيز اگر
زمين را وقف مسجد كرده باشند و تحويل مسلمين داده و آنان به عنوان مسجد بودن ديوار
اطراف آن را بنا كنند مسجد شدن آن بعيد نيست.
س 49
- شخصى است كه منزلش تا مسجد محلّ، فاصله نسبتا زياد دارد و براى
تمام نمازهايش نمىتواند بمسجد برود آيا مىتواند براى درك ثواب نماز در مسجد در
منزل خودش اطاقى به نام مسجد بسازد و نمازهاى خود را در آن بخواند؟ و بر فرض جواز،
تمام احكام مسجد، از حرمت نجس كردن و عدم جواز فروش و نيز ثواب ساختن مسجد، بر اين
مكان، مترتّب مىشود يا نه؟.
ج
- مستحبّ است كه محلّى را در منزل، براى نماز خود معيّن كند و اين
عمل اگر چه ثواب و فضيلت دارد و لكن چون اختصاص به خود او دارد، احكام مسجد