responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 13
غير دستورى كه در شرع معين شده آن را كشته باشند. و ماهى چون خون جهنده ندارد اگر چه در آب بميرد پاك است.
مسأله 89 - چيزهائى از مردار كه مثل پشم و مو و كرك و استخوان و دندان روح نداشته اگر از غير حيوانى باشد كه مثل سگ نجس است، پاك مىباشد.
مسأله 90 - اگر از بدن انسان يا حيوانى كه خون جهنده دارد در حالى كه زنده است گوشت يا چيز ديگرى را كه روح دارد جدا كنند نجس است.
مسأله 91 - پوستهاى مختصر لب و جاهاى ديگر بدن كه موقع افتادنشان رسيده اگر چه آنها را بكنند پاك است، ولى بنابر احتياط واجب بايد از پوستى كه موقع افتادنش نرسيده و آن را كنده‌اند اجتناب نمايند.
مسأله 92 - تخم مرغى كه از شكم مرغ مرده بيرون مىآيد اگر پوست روى آن سفت شده باشد پاك است، ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.
مسأله 93 - اگر بره و بزغاله پيش از آن كه علفخوار شوند بميرند پنير مايه‌اى كه در شيردان آنها مىباشد پاك است، ولى ظاهر آن را بايد آب كشيد.
مسأله 94 - دواجات روان و عطر و روغن و واكس و صابون كه از خارجه مىآورند اگر انسان يقين به نجاست آنها نداشته باشد پاك است.
مسأله 95 - گوشت و پيه و چرمى كه در بازار مسلمانان فروخته شود پاك است، و همچنين است اگر يكى از اينها در دست مسلمان باشد، و بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و احتمال بدهند آن مسلمان رسيدگى كرده كه از حيوانيست كه به دستور شرع كشته شده يا نه و نيز بنا بر احتياط واجب بداند مسلمان با آن معامله پاكى نموده پاك است ولى اگر بداند رسيدگى نكرده نجس مىباشد.
5 - خون مسأله 96 - خون انسان و هر حيوانى كه خون جهنده دارد يعنى حيوانى كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مىكند نجس است، پس خون حيوانى كه مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد پاك مىباشد.
مسأله 97 - اگر حيوان حلال گوشت را بدستورى كه در شرع معين شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد خونى كه در بدنش مىماند پاك است، ولى اگر به علت نفس كشيدن يا به واسطه اين كه سر حيوان در جاى بلندى بوده خون به بدن حيوان برگردد آن

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست