responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 416
خريد و فروش آنها براى استفاده مشروع اشكال ندارد.
مسأله 2891 - كسانى كه مىخواهند از بانكها يا غير آنها قرض بگيرند و دهنده بدون ربا قرض نمىدهد، جائز است اصل قرض را قبول كنند، و شرط را در واقع و بطور جد قبول نكنند، و در اين صورت اگر اظهار قبول كنند بدون جد و قصد حقيقى، اين قرار صورى حرام نيست، بنابر اين اصل قرض صحيح است شرط باطل، و مرتكب حرام هم نشده‌اند.
مسأله 2892 - اگر پولى به بانك يا غير آن بدهند و بانك به آنها ربا بدهد جائز نيست بگيرند اگر چه قرار هم نگذاشته باشند، ولى اگر قرض گيرنده مجانا چيزى بدهد حرام نيست، و جائز است گرفتن آن.
مسأله 2893 - در بيع مثل به مثل اگر قيمتها با هم اختلاف داشته باشد و بخواهند از بيع مثل به مثل فرار كنند - نه از زيادى - جائز است حيله، مثلا اگر يك كيلو گندم خوب به دو كيلو گندم بد ارزش دارد و مىخواهند يك كيلو خوب بدهند، و دو كيلو بد بگيرند در اين مورد اگر چيزى ضميمه كنند از بيع مثل به مثل فرار كنند جائز است.
مسأله 2894 - اگر بخواهند مثل به مثل را مبادله كنند و ربا بگيرند با حيله، جائز نيست، مثلا يك خروار گندم را كه ارزش آن نصف دو خروار است اگر بخواهند مبادله كنند كه يك خروار بدهند و بعد از شش ماه دو خروار بگيرند زيادى ربا است و با ضم چيزى صحيح نمىشود، و علاوه بر آن كه معامله حرام است باطل هم مىباشد، و مثل باب قرض نيست كه قرض صحيح باشد و شرط باطل، بلكه اصل معامله باطل است.
مسأله 2895 - از مسأله قبل ظاهر شد كه حيله در موردى است كه بخواهند از معامله مثل به مثل فرار كنند بدون آن كه زياده قيمت و ربا در كار باشد و اما مواردى كه مىخواهند ربا بگيرند حيله جائز نيست. و اگر در بعض رساله‌هاى عمليه اينجانب چيزى بر خلاف آن ذكر شده است صحيح نيست.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 416
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست