نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 272
ولى روشن است كه هيچگونه دليلى بر محدود ساختن معنى صبر، در آيه مورد بحث
نداريم بلكه يك مفهوم كلى و جامع را در بر دارد كه هر گونه شكيبايى را در برابر
مشكلات، مخالفتها، آزارها، هيجانها، طغيانها و مصائب گوناگون را شامل مىشود و
ايستادگى در برابر تمام اين حوادث در مفهوم جامع صبر مندرج است.
" صبر" يك اصل كلى و اساس اسلامى است كه در موردى از قرآن با نماز
همراه ذكر شده است شايد به اين دليل كه نماز در انسان" حركت" مىآفريند
و دستور صبر، مقاومت ايجاب مىكند، و اين دو يعنى" حركت" و"
مقاومت" هنگامى كه دست به دست هم دهند عامل اصلى هر گونه پيروزى خواهند شد.
اصولا هيچگونه نيكى بدون ايستادگى و صبر ممكن نيست، چون بپايان رساندن كارهاى
نيك حتما استقامت لازم دارد، و به همين جهت در آيه فوق به دنبال امر به صبر
مىفرمايد خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند، يعنى نيكوكارى بدون صبر و
ايستادگى ميسر نيست.
ذكر اين نكته نيز لازم است كه مردم در برابر حوادث ناگوار به چند گروه تقسيم
مىشوند.
1- گروهى فورا دست و پاى خود را گم مىكنند و به گفته قرآن بنا بر جزع و فزع
مىگذارند إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً (معارج- 20).
2- گروه ديگرى دست و پاى خود را گم نمىكنند و با تحمل و برد بارى در برابر
حادثه مىايستند.
3- گروه ديگرى هستند كه علاوه بر تحمل و برد بارى، شكر گزارى هم دارند.
4- گروه ديگرى هستند كه در برابر اينگونه حوادث عاشقانه به تلاش
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 272