نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 327
از نماز نزد رسول خدا رفت و سؤال كرد) در اين موقع آيات فوق نازل شد. [1] در حالى كه اين
روايت از جهات مختلفى با آيات مورد بحث ناسازگار است، و مىدانيم هر روايتى كه
مخالف قرآن بوده باشد بايد آن را دور افكند، زيرا:
اولا در آيات فوق مقايسه ميان" جهاد" و" سقاية الحاج"
و" عمران" مسجد الحرام نشده است بلكه در يك سوى مقايسه" سقايت
حاج" و" عمران" مسجد الحرام قرار گرفته، و در سوى ديگر" ايمان
به خدا و روز رستاخيز و جهاد" و اين نشان مىدهد كه افرادى آن اعمال را كه در
دوران جاهليت انجام داده بودند با ايمان و جهاد مقايسه مىكردند، كه قرآن صريحا
مىگويد اين دو برابر نيستند، نه مقايسه" جهاد" با" عمران مسجد
الحرام" و" سقاية الحاج" (دقت كنيد).
ثانيا: جمله" وَ اللَّهُ لا يَهْدِي
الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ" نشان
مىدهد كه اعمال گروه اول توأم با ظلم بوده است، و اين در صورتى است كه در حال شرك
واقع شده باشد، چه اينكه قرآن مىگويد:" إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ" [2] و اگر
مقايسه ميان" ايمان" و" سقايت حاج توأم با ايمان و جهاد" بوده
باشد جمله" و اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الظَّالِمِينَ" مفهومى نخواهد داشت.
ثالثا: آيه دوم مورد بحث كه مىگويد آن كسانى كه ايمان آوردند و هجرت كردند و
جهاد نمودند مقام والاترى دارند، مفهومش اين است از كسانى كه ايمان و هجرت و جهاد
نداشتند، برترند، و اين با حديث نعمان سازش ندارد، زيرا گفتگو كنندگان طبق آن حديث
همه از مؤمنان بودند و شايد در مهاجرت و جهاد شركت داشتند.