نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 21
سپس صفات
گروه دوزخى را در سه جمله خلاصه مىكند: نخست اينكه" آنها قلبهايى دارند كه
با آن درك و انديشه نمىكنند" (لَهُمْ قُلُوبٌ لا
يَفْقَهُونَ بِها).
بارها
گفتهايم كه قلب در اصطلاح قرآن به معنى روح و فكر و نيروى عقل است يعنى با اينكه
استعداد تفكر دارند و همچون بهائم و چهار پايان فاقد شعور نيستند در عين حال از
اين وسيله سعادت بهره نمىگيرند و فكر نمىكنند، در عوامل و نتائج حوادث انديشه
نمىنمايند و اين وسيله بزرگ رهايى از چنگال هر گونه بدبختى را بلا استفاده در
گوشهاى از وجودشان رها مىسازند.
ديگر
اينكه" چشمهاى روشن و حقيقت بين دارند اما با آنها چهره حقايق را نمىنگرند و
همچون نابينايان از كنار آنها مىگذرند" (وَ
لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها).
سوم
اينكه" با داشتن گوش سالم، سخنان حق را نمىشنوند" و همچون كران خود را
از شنيدن حرف حق محروم مىسازند (وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ
بِها).
" اينها
در حقيقت همچون چهار پايانند" چرا كه امتياز آدمى از چهار پايان در فكر بيدار
و چشم بينا و گوش شنوا است كه متاسفانه آنها همه را از دست دادهاند (أُولئِكَ
كَالْأَنْعامِ).
" بلكه
آنها از چهار پايان گمراهتر و پستتر مىباشند" (بَلْ
هُمْ أَضَلُ).
چرا كه
چهارپايان داراى اين استعدادها و امكانات نيستند، ولى آنها با داشتن عقل سالم و
چشم بينا و گوش شنوا امكان همه گونه ترقى و تكامل را دارند، اما بر اثر هوا پرستى
و گرايش به پستيها اين استعدادها را بلا استفاده مىگذارند، و بدبختى بزرگ آنان از
همين جا آغاز مىگردد.
" آنها
افراد غافل و بيخبرى هستند" و به همين جهت در بيراهههاى زندگى سرگردانند (أُولئِكَ
هُمُ الْغافِلُونَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 21