و
سرانجام آنها را در آيه بعد خلاصه كرده چنين مىگويد:" هر يك از اين دستهها:
نيكو كار و بدكار، فرمانبردار و قانونشكن، حق طلب و ستمگر، درجات و مراتبى بر طبق
اعمال خود در آنجا دارند و پروردگارت هيچگاه از اعمال آنها غافل نيست، بلكه همه را
مىداند و به هر كس آنچه لايق است مىدهد (وَ
لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ).
اين آيه بار ديگر اين حقيقت را تاكيد مىكند كه تمام مقامها و"
درجات" و" دركات" زائيده اعمال خود آدمى است و نه چيز ديگر.
[1] در صورت اول فاعل" ظلم"
كافران هستند و در صورت دوم كه نفى ظلم شده فاعل آن خدا است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 445