نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 444
(قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا).
آرى دلائل كافى از طرف پروردگار در اختيار آنها بود و آنها راه را از چاه
مىشناختند" ولى زندگى فريبنده دنيا، و زرق و برق وسوسهانگيز آن، آنها را
فريب داد" (وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا).
اين جمله به خوبى مىرساند كه سد بزرگ راه سعادت انسانها دلبستگى بىحد و حساب
و تسليم بىقيد و شرط در برابر مظاهر جهان ماده است، دلبستگيهايى كه انسان را به
زنجير اسارت مىكشاند و او را به هر گونه ظلم و ستم، تعدى و اجحاف، خود خواهى و
طغيان، دعوت مىكند.
بار ديگر قرآن تاكيد مىكند كه" آنها با صراحت به زيان خود گواهى مىدهند
كه راه كفر پوييدند و در صف منكران حق قرار گرفتند" (وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا
كافِرِينَ).
***
در آيه بعد همان مضمون آيه گذشته را، اما به صورت يك قانون كلى و سنت
هميشگى الهى، بازگو مىكند كه" اين به خاطر آن است كه پروردگار تو هيچگاه
مردم شهرها و آباديها را به خاطر ستمگريهايشان، در حالى كه غافلند، هلاك
نمىكند" مگر اينكه رسولانى به سوى آنها بفرستد و آنها را متوجه زشتى
اعمالشان سازد و گفتنىها را بگويد (ذلِكَ أَنْ
لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ).
كلمه" بظلم" مىتواند به اين معنى باشد كه خدا كسى را به خاطر
ستمهايش، و در حال غفلت، پيش از فرستادن پيامبران مجازات نمىكند، و مىتواند به
اين معنى باشد كه خدا افراد غافل را از روى ظلم و ستم كيفر نمىدهد زيرا كيفر دادن
آنها در اين حال، ظلم و ستم است و خداوند برتر از اين است كه در باره كسى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 444