نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 425
و عشيره خود و حتى در ميان مردم مكه داشت، به ملاحظه شجاعت فوق العاده حمزه از
نشان دادن عكس العمل خود دارى كرد.
سپس حمزه به سراغ پيامبر ص آمد و اسلام را پذيرفت و از آن روز رسما به عنوان
يك افسر رشيد اسلام، تا واپسين دم عمر، از اين آئين آسمانى دفاع مىكرد.
آيه فوق در باره اين حادثه نازل گرديد و وضع ايمان حمزه و پافشارى ابو جهل را
در كفر و فساد مشخص ساخت.
از بعضى روايات نيز استفاده مىشود كه آيه در مورد ايمان آوردن عمار ياسر و
اصرار ابو جهل در كفر نازل گرديده است و در هر حال اين آيه همانند آيات ديگر قرآن
اختصاص به مورد نزول خود ندارد و داراى مفهوم وسيعى است كه در مورد هر مؤمن
راستين، و هر بى ايمان لجوج، صادق است.
تفسير: ايمان و روشنبينى:
ارتباط اين آيات با آيات قبل از اين نظر است كه در آيات گذشته اشاره به دو دسته:
مؤمن خالص و كافر لجوج كه نه تنها ايمان نمىآورد بلكه براى گمراه ساختن ديگران
نيز سخت مىكوشد، شده بود، در اينجا نيز با ذكر دو مثال جالب و روشن وضع اين دو
طايفه مجسم گرديده است.
نخست اينكه افرادى را كه در گمراهى بودهاند، سپس با پذيرش حق و ايمان تغيير
مسير دادهاند تشبيه به مردهاى مىكند كه به اراده و فرمان خدا زنده شده است (أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ).
كرارا در قرآن" مرگ" و" حيات" به معنى مرگ و حيات معنوى،
و كفر و ايمان، آمده است و اين تعبير به خوبى نشان مىدهد كه ايمان يك عقيده
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 425