نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 253
إِلَيَ":" من همواره پيرو وحى الهى
هستم" سازگار نيست، چگونه مىتوان باور كرد پيامبر ص بدون انتظار وحى تسليم
چنين پيشنهادى شده باشد.
به علاوه جمله و" و لا تطرد" كه در آغاز آيه مورد بحث مىخوانيم
نشان مىدهد كه آنها پيشنهاد طرد مطلق آن دسته از ياران پيامبر ص را داشتهاند نه
پيشنهاد تناوب، زيرا تناوب با طرد فرق بسيار دارد و اين نشان مىدهد كه شان نزول
همان است كه در آغاز آورديم.
***
مبارزه با فكر طبقاتى
در اين آيه به يكى ديگر از بهانهجوئيهاى مشركان اشاره شده و آن اينكه آنها
انتظار داشتند پيامبر امتيازاتى براى ثروتمندان به نسبت طبقه فقير قائل شود، و
معتقد بودند كه نشستن آنها در كنار ياران فقير پيامبر ص براى آنها عيب و نقص بزرگى
است، بىخبر از اينكه اسلام آمده تا به اينگونه امتيازات پوچ و بى اساس پايان دهد،
لذا آنها روى اين پيشنهاد اصرار داشتند كه پيامبر ص اين دسته را از خود براند، اما
قرآن صريحا و با ذكر دلائل زنده پيشنهاد آنها را نفى مىكند نخست مىگويد:"
كسانى را كه صبح و شام پروردگار خود را مىخوانند و جز ذات پاك او نظرى ندارند،
هرگز از خود دور مكن" (وَ لا
تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ
وَجْهَهُ) [1] قابل توجه اينكه در اينجا بدون اينكه نام يا عنوان اين
اشخاص را ذكر
[1] وجه در لغت به معنى صورت است و
گاهى به معنى ذات بكار مىرود، و منظور از آن در آيه فوق معنى دوم است شرح بيشتر
درباره اين موضوع را در جلد دوم تفسير نمونه صفحه 263 مطالعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 253