نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 252
سازنده آنها را در ايجاد مجتمع بزرگ اسلامى و انسانى آينده درك كنند) گفتند اى
محمد ص آيا به همين افراد از ميان جمعيت قناعت كردهاى؟ اينها هستند كه خداوند از
ميان ما انتخاب كرده؟! ما پيرو اينها بوده باشيم؟ هر چه زودتر آنها را از طرف خود
دور كن، شايد ما به تو نزديك شويم و از تو پيروى كنيم.
آيات فوق نازل شد و اين پيشنهاد را به شدت رد كرد.
بعضى از مفسران اهل تسنن مانند نويسنده" المنار" حديثى شبيه به اين
نقل كرده و سپس اضافه مىكند" عمر بن خطاب" در آنجا حاضر بود، و به
پيامبر پيشنهاد كرد چه مانعى دارد كه پيشنهاد آنها را بپذيريم؟ و ما ببينيم اينها
چه مىكنند آيات فوق پيشنهاد او را نيز رد كرد.
اشتباه نشود ذكر شان نزول براى بعضى از آيات اين سوره منافاتى با اين ندارد كه
تمام سوره يك جا نازل شده باشد زيرا همانطور كه سابقا اشاره كرديم ممكن است حوادث
گوناگونى قبل از نزول سوره در فواصل مختلفى روى داده باشد و اين سوره ناظر به آن
حوادث بوده باشد.
***
ذكر اين نكته در اينجا لازم به نظر مىرسد كه در پارهاى از روايات نقل
شده هنگامى كه پيامبر ص پيشنهاد آنها را نپذيرفت از او خواستند كه ميان اشراف قريش
و فقراى يارانش تناوب قائل شود، يعنى روزى را براى اينها و روزى را براى آنها قرار
دهد، تا با هم در يك جلسه ننشينند، پيامبر اين پيشنهاد را پذيرفت شايد وسيلهاى
براى ايمان آوردن آنها شود، آنها گفتند بايد اين مطلب به عنوان يك قرار داد نوشته
شود پيامبر ص على ع را مامور نوشتن قرار داد كرد كه آيه فوق نازل شد و از اين كار
نهى كرد.
ولى اين روايت علاوه بر اينكه با روح تعليمات اسلام سازگار نيست و در هيچ مورد
در مقابل اينگونه تبعيضها انعطافى نشان نداده، بلكه در همه جا سخن از وحدت جامعه
اسلامى است، با آيه قبل كه مىفرمود"
إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 252