نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 244
بنا بر اين دليلى ندارد كه به آنها پناه بريد، ولى از آنجا كه خداوند حكيم و
رحيم است تنها ستمكاران را مجازات مىكند.
ضمنا از اين تعبير استفاده مىشود كه" ظلم" معنى وسيعى دارد كه
انواع شرك و گناهان را شامل مىشود، بلكه در آيات قرآن شرك به عنوان" ظلم
عظيم" معرفى شده است چنان كه" لقمان" به فرزند خود مىگفت لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ:" فرزندم براى خدا شريك قائل مشو كه شرك ظلم بزرگى
است" (سوره لقمان آيه 13).
***
در آيه بعد بوضع پيامبران الهى اشاره كرده، مىگويد:" نه تنها بتهاى
بيجان كارى از آنها ساخته نيست، انبياى بزرگ و رهبران الهى نيز كارى جز ابلاغ
رسالت، و بشارت و انذار، و تشويق و تهديد ندارند، و هر نعمتى هست به فرمان خدا و
از ناحيه او است و آنها هم هر چه بخواهند از او مىخواهند" (وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَ
مُنْذِرِينَ).
احتمال ديگر در پيوند اين آيه با آيات قبل اين است كه در آيات گذشته سخن از
تشويقها و تهديدها در ميان بود، در اين آيه مىگويد اين همان هدفى است كه
پيامبران بخاطر آن مبعوث شدند، كار آنها نيز بشارت و انذار بود.
سپس مىگويد:" راه نجات منحصر در دو چيز است آنها كه ايمان بياورند و
خويشتن را اصلاح كنند (و عمل صالح انجام دهند) نه ترسى از مجازاتهاى الهى دارند، و
نه غم و اندوهى از اعمال گذشته خود" (فَمَنْ
آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ).
" و در مقابل، كسانى كه آيات ما را تكذيب كنند در برابر اين فسق و
نافرمانى گرفتار مجازات الهى خواهند شد" (وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ
بِما كانُوا يَفْسُقُونَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 244