نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 245
قابل توجه اينكه در مورد مجازات تكذيب كنندگان آيات خدا، تعبير به" يمسهم
العذاب" شده است، يعنى" عذاب پروردگار آنها را لمس ميكند" گويا
مجازات همه جا بدنبال آنها مىگردد و سپس به بدترين وجهى آنها را فرا ميگيرد، ذكر
اين نكته نيز لازم است كه" فسق" معنى وسيعى دارد، و هر گونه نافرمانى و
خروج از راه و رسم بندگى خدا حتى كفر را شامل مىشود: و منظور از آن در آيه فوق
نيز همين معنى است، بنا بر اين محلى براى بحثهايى كه" فخر رازى" و ديگر
مفسران در باره فسق در اينجا كردهاند و آن را شامل گناهان نيز دانستهاند، و سپس
به دفاع برخاستهاند باقى نمىماند.
[سوره الأنعام (6): آيه 50]
قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا
أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما
يُوحى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ أَ فَلا
تَتَفَكَّرُونَ (50)
ترجمه:
50- بگو من نمىگويم خزائن خدا نزد من است و من آگاه از غيب نيستم (جز آنچه
خدا به من بياموزد) و به شما نمىگويم من فرشتهام، من تنها از آنچه به من وحى
مىشود پيروى مىكنم، بگو آيا نابينا و بينا مساويند؟ چرا فكر نمىكنيد؟!
تفسير: آگاهى از غيب
آيه فوق دنباله پاسخ گويى به اعتراضات گوناگون كفار و مشركان است و به سه قسمت
از ايرادهاى آنها در جملههاى كوتاه پاسخ داده شده است:
نخست اينكه آنها به پيامبر ص پيشنهاد معجزات عجيب و غريبى مىكردند، و هر يك
به ميل خود پيشنهادى داشتند، حتى قانع به مشاهده معجزات مورد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 245