responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 136

زير بار اين مجازات نخواهند بود، و اين حق براى تو در برابر بندگان نافرمانت ثابت است، و اگر آنها را ببخشى و از گناهانشان صرف نظر كنى توانا و حكيم هستى، نه بخشش تو نشانه ضعف است، و نه مجازاتت خالى از حكمت و حساب" (إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُكَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌).

***
در اينجا دو سؤال پيش مى‌آيد:

1- آيا در تاريخ مسيحيان هيچ ديده شده است كه" مريم" را معبود خود قرار دهند؟ يا اينكه آنها تنها قائل به تثليث و خدايان سه‌گانه يعنى" خداى پدر" و" خداى پسر" و" روح القدس" بوده‌اند، و شكى نيست كه روح القدس به پندار آنها، واسطه ميان" خداى پدر" و" خداى پسر"، مى‌باشد و او غير از مريم است، در پاسخ اين سؤال بايد گفت: درست است كه مسيحيان مريم را خدا نمى‌دانستند. ولى در عين حال در برابر او و مجسمه‌اش مراسم عبادت را انجام مى‌داده‌اند، همانطور كه بت پرستان بت را خدا نمى‌دانستند ولى شريك خدا در عبادت تصور مى‌كردند، و به عبارت روشنتر فرق است ميان اللَّه به معنى" خدا" و اله به معنى" معبود"، مسيحيان" مريم" را اله يعنى" معبود" مى‌دانستند نه خدا.

به تعبير يكى از مفسران گرچه هيچيك از فرق مسيحيت كلمه" اله و معبود" را بر مريم اطلاق نمى‌كنند، بلكه او را تنها مادر خداوند مى‌دانند! ولى، عملا مراسم نيايش و پرستش را در برابر او دارند، خواه اين نام را بر او بگذارند يا نه سپس اضافه مى‌كند: چندى قبل در بيروت در شماره نهم سال هفتم مجله" مشرق" كه متعلق به مسيحيان است، مطالب قابل ملاحظه‌اى به عنوان ياد بود پنجاهمين سال اعلان" پاپ بيوس نهم" درباره شخصيت مريم منتشر گرديد و در همين شماره تصريح شده بود كه كليساهاى شرقى همانند كليساهاى غربى" مريم" را عبادت مى‌كنند، و در شماره چهاردهم سال پنجم همان مجله مقاله‌اى به قلم" انستاس‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست