نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 137
كرملى"
درج شده كه خواسته است در آن براى مساله عبادت مريم حتى ريشهاى از كتب عهد عتيق و
تورات پيدا كند، داستان دشمنى مار (شيطان) و زن (حوا) را به عنوان مريم تفسير
مىنمايد [1] بنا بر اين پرستش و عبادت مريم در ميان آنها وجود
دارد.
2- سؤال ديگر
اين است كه چگونه حضرت مسيح ع با عبارتى كه بوى شفاعت مىدهد درباره مشركان امت
خود سخن مىگويد و عرض مىكند: اگر آنها را ببخشى تو عزيز و حكيمى.
مگر مشرك
قابل شفاعت و قابل بخشش است؟! در پاسخ بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر هدف عيسى
ع شفاعت بود مىبايد گفته باشد" انك انت الغفور الرحيم" زيرا غفور و
رحيم بودن خداوند متناسب با مقام شفاعت است در حالى كه مىبينيم او خدا را
به" عزيز و حكيم بودن" توصيف مىكند، از اين استفاده مىشود كه منظور
شفاعت و تقاضاى بخشش براى آنها نيست، بلكه هدف سلب هر گونه اختيار از خود و واگذار
كردن امر به اختيار پروردگار است يعنى كار به دست تو است، اگر بخواهى مىبخشى و
اگر بخواهى مجازات مىكنى، هر چند نه مجازات تو بدون دليل و نه بخشش تو بدون علت
است و در هر حال از قدرت و توانايى من بيرون است.
به علاوه
ممكن است در ميان آنها جمعى به اشتباه خود توجه كرده و راه توبه را پيش گرفته
باشند، و اين جمله درباره آن جمعيت بوده باشد.